Maar liefst vier W&N-docenten behalen SKO-certificaat

Van de vijftien Senior Kwalificatie Onderwijs-certificaten (SKO) die de universiteit dit jaar uitreikte, gaan er maar liefst vier naar de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Met felicitaties van rector Hester Bijl krijgen de gedreven docenten het certificaat voor hun bijzondere inzet, vaardigheden en impact binnen de universiteit.

Universitair docenten Frank Takes, Stefano Cucurachi, Matthijs van Leeuwen en Marcel Schaaf van W&N kregen donderdag 27 januari het SKO-certificaat online uitgereikt. ‘Deze kwalificatie erkent niet alleen dat jullie uitstekende docenten zijn met sterke didactische  vaardigheden, maar ook dat jullie een heldere visie op onderwijs hebben, een leidende rol  in onderwijsinnovatie aan Universiteit Leiden, en een inspirator en mentor zijn voor collega's,’ zegt voorzitter van de SKO-toetsingscommissie Miranda van Eck in haar speech.

Portfolio

Dat er vier van de vijftien certificaten naar docenten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen gaan, is bijzonder veel. De docenten behoren nu tot de groeiende groep van in totaal 67 SKO-ers die het certificaat eerder ontvingen.  Ze werden door een commissie verkozen op basis van het portfolio dat onder andere laat zien hoe ze onderwijs voorbereiden en uitvoeren en hoe ze impact maken op het onderwijs binnen en buiten de eigen organisatie. Zo liet het portfolio van universitair hoofddocent Matthijs van Leeuwen volgens de commissie zien hoe verantwoordelijke datascientists op te leiden die oog hebben voor de interdisciplinaire en maatschappelijke context.

Trots

Rector magnificus Hester Bijl reikte de prijzen uit en feliciteerde de docenten later nog eens op Twitter. Vice-decaan Bart de Smit van W&N schreef aan de docenten dat hij uitkijkt naar hun volgende stappen en dat zijn deur altijd voor de docenten open staat. ‘Ik wil even apart benadrukken hoe blij ik ben met de SKO-lichting vanuit FWN dit jaar. Vanuit mijn rol probeer ik meer aandacht, middelen en ondersteuning voor onderwijs te organiseren, maar alles staat of valt met de inzet en het enthousiasme van onze docenten. Met deze SKO wordt de rol die jullie spelen in de voorhoede van het onderwijs aan deze faculteit nog eens onderstreept. Dank voor jullie grote inzet!’