Masterscriptie Katie Pentney beloond met Max van der Stoel Human Rights Award 2021

De prijs wordt elke twee jaar op 10 december (Dag van de Rechten van de Mens) uitgereikt en geldt als erkenning voor wetenschappelijk werk op het gebied van internationale mensenrechten.

Katie Pentney won de prijs voor haar masterscriptie Tinker, Tailor, Twitter, Lie: Government Disinformation and Freedom of Expression in a Post-Truth Era. Volgens de jury is haar scriptie erg actueel en relevant en bevat deze een heldere analyse van een urgent onderwerp. Pentney wint met haar scriptie een geldbedrag van 1500 euro.

De prijs wordt uitgereikt door de Tilburg University en het Netherlands Network for Human Rights Research (NNHRR). Alleen scripties die zijn geschreven aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit dingen mee naar de Max van der Stoel Human Rights Award. Pentney volgde aan de Universiteit Leiden de Advanced LLM in European and International Human Rights Law en werd bij haar masterscriptie begeleid door hoogleraar Publiekrecht Tarlach McGonagle.

Verenigde Naties

De prijs is vernoemd naar de Nederlandse politicus Max van der Stoel. Hij was onder meer ambassadeur van Nederland bij de Verenigde Naties en de eerste hoge commissaris inzake Nationale Minderheden van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Daarnaast was Van der Stoel bijzonder hoogleraar voor Europees en internationale rechten aan de Tilburg University en de Universiteit Leiden.

Naast een masterscriptie wordt er ook elke twee jaar een proefschrift onderscheiden. Deze prijs ging naar de Yousra Benfquih, die aan de Universiteit Antwerpen promoveerde met haar proefschrift Reasonable Accommodation in Education: An Integrated Human Rights Approach on the basis of the Right to Equality, Inclusive Education and Freedom of Religion