Annemarie Drahmann over de nieuwe bestuurscultuur van de overheid

De toeslagenaffaire legde het falen van de democratische rechtsstaat bloot. Begin dit jaar volgde daarom de belofte van een nieuwe bestuurscultuur. Maar de weg ernaartoe blijkt lang.

Het recht op overheidsinformatie is nooit als grondrecht in de Grondwet opgenomen en daardoor geen fundamenteel onderdeel van de Nederlandse bestuurscultuur geworden, zegt universitair hoofddocent Staats- en bestuursrecht Annemarie Drahmann hierover in het programma Argos. Een belangrijke basis in onze democratische rechtsstaat is dat de burger het recht heeft de overheid te kunnen controleren. Meer transparantie zorgt ook voor minder corruptie bij de overheid.
De uitzonderingsgronden die in de Wet openbaarheid van bestuur zijn opgenomen, zijn belangrijk en nuttig. Het is bijvoorbeeld soms van belang dat wat wordt gezegd in het kader van intern beraad vertrouwelijk blijft. Maar die uitzonderingsgronden moeten volgens Drahmann wel restrictief worden toegepast. Het moet de uitzondering blijven en niet de regel worden.

Beluister de Argos uitzending