Onderzoeker in spe wint Wetenschapscongres voor vwo

Donna van der Zijden heeft met haar onderzoekspresentatie het eerste online Wetenschapscongres voor vwo gewonnen.

Live vanuit de Hortus

Een primeur voor het Wetenschapscongres vwo: de online vorm. Het evenement vindt normaal gesproken op de universiteit plaatst, maar vanwege Covid-19 werd het congres voor de eerste keer live gestreamd. De Hortus botanicus Leiden, een locatie van de Universiteit Leiden waar wetenschappers vanuit de hele wereld komen om onderzoek te doen, fungeerde als decor voor de livestream die vanuit school of vanuit huis gevolgd werd.

De wisselbeker van de beste onderzoekspresentatie zal komend jaar in de prijzenkast van het IJburgcollege in Amsterdam schitteren, waar Donna van der Zijden haar profielwerkstuk over Mamba’s en morfine schreef. Een zoektocht naar hoe het komt dat mambalginen een even sterke pijnstillende werking lijken te hebben als morfine, maar zonder de bijwerkingen ervan.

Onderzoeksworkshops

Het enthousiaste publiek bestond uit zo’n 250 leerlingen uit 4 en 5 vwo, die in de startblokken staan om hun profielwerkstuk te gaan schrijven. Live vanuit de Hortus volgden zij de keynote speech van Maarten Lamers over wetenschap en onderzoek doen. Maarten drukte de scholieren op het hart een onderwerp voor hun profielwerkstuk te kiezen waar zij oprecht interesse in hebben en nieuwsgierig naar zijn.

Ter voorbereiding op het schrijven van een profielwerkstuk volgden de leerlingen na de plenaire lezing workshops in twee rondes, verzorgd door medewerkers van de Universiteit Leiden. De leerlingen maakten zelf een keuze uit het workshopaanbod waar onderwerpen zoals een goede onderzoeksvraag, onderzoeksmethoden, de onderzoekscyclus en academisch schrijven aan bod kwamen.

Onderzoekspresentaties

5 geselecteerde 6 vwo’ers presenteerden de resultaten van hun profielwerkstuk door middel van een vooraf opgenomen filmpje. Dante en Art (Erasmus College Zoetermeer) vertelden de leerlingen over de invloed van atmosferische factoren, luchtdruk en temperatuur op de waarneming van extensive air showers door HiSPARC-detectoren. Zij maakten voor hun onderzoek gebruik van open data. Donna (IJburg College Amsterdam) volgde met haar presentatie over Mamba’s en morfine, een literatuuronderzoek dat is voortgekomen uit haar passie voor slangen. Liselot en Lionel (Gymnasium Haganum, Den Haag) sloten af met hun presentatie over kabelbacteriën, die zij zelf kweekten. Indrukwekkende presentaties, aldus juryvoorzitter Loes de Jong, en een inspiratie voor de profielwerkstukschrijvers in spe!

Winnares Donna van der Zijden met de wisselbeker die al sinds 2007 wordt uitgereikt.