'Ontwikkelingslanden niet geholpen met minimumtarief winstbelasting'

De Amerikaanse regering pleit voor de invoering van een wereldwij minimumtarief voor winstbelasting. Dat zou de race naar de bodem met deze belasting moeten tegengaan.

Irma Mosquera Valderrama

Wie denkt dat in ontwikkelingslanden de vlaggen zijn uitgegaan toen de Amerikaanse regering zich uitsprak voor een wereldwijd minimumtarief voor winstbelasting, vergist zich, zegt universitair hoofddocent Irma Mosquera Valderrama in het Financieele Dagblad. 'Ik ben sceptisch over hoe een minimumtarief helpt om ontwikkelingslanden aantrekkelijk te maken voor buitenlandse investeringen.'

De gangbare opvatting is dat vooral ontwikkelingslanden de dupe zijn van belastingontwijking door multinationals. Mosquera Valderrama ontkent niet dat ontwijking schadelijk kan zijn, maar benadrukt tegelijkertijd dat deze landen belastingvoordelen moeten kunnen bieden om buitenlandse investeringen aan te trekken. 'De return on investment is in sommige landen te laag om meteen vanaf het begin 28 procent belasting te kunnen betalen', zegt zij over het minimumtarief dat de Amerikaanse regering voorstelt.