Geluidsvervuiling beïnvloedt zeeleven wereldwijd

Geluiden van menselijke activiteit in en rond de oceanen hebben impact op mariene soorten en ecosystemen via verandering van het akoestische klimaat onderwater. Hans Slabbekoorn van het Instituut Biologie Leiden pleit voor technische oplossingen om de geluidsoverlast te verminderen. Science review paper op 4 februari.

Geluid is fundamenteel voor het leven in zee. Mariene soorten, van kwallen tot walvissen, nemen geluiden waar en gebruiken het bij hun dagelijkse activiteiten. Via geluiden in hun omgeving vinden zeedieren voedsel en soortgenoten. Ook jagen ze of zoeken ze beschutting met behulp van geluid. De wereldwijde industrialisatie van de oceaan heeft geleid tot meer geluidsoverlast door menselijke activiteiten in en rond het water. Hans Slabbekoorn, universitair hoofddocent aan het Instituut Biologie Leiden, onderzoekt de effecten van door de mens veroorzaakte geluiden: 'Geluidsvervuiling in en om het water leidt tot een afname van natuurlijke geluiden van biologische oorsprong, zoals van zeezoogdieren, vissen en garnalen. Het beïnvloedt ook natuurlijke geluiden van hydro-geologische oorsprong, zoals van golven, de branding en brekend ijs. De veranderde geluidsomstandigheden onderwater hebben een negatieve invloed op mariene soorten en ecosystemen.'

Stakeholders aanmoedigen

Slabbekoorn publiceerde samen met eerste auteur Carlos Duarte en 23 co-auteurs een paper in Science over de huidige staat van geluidsoverlast in de wereldzeeën. Ze bespreken de aanwezigheid van natuurlijke geluiden en door de mens gemaakte geluiden, de evolutie en het belang van geluid voor zeedieren, en het bewijs voor problemen en mogelijke oplossingen.

Met het bewijs willen de auteurs nationale en internationale stakeholders aanmoedigen om met meer ambitie technologische oplossingen aan te dragen om problemen van geluidsoverlast te verminderen. Slabbekoorn: ‘We richten ons op een beter rentmeesterschap van oceaangeluiden om een gezonde oceaan te behouden.’

Akoestiek van de zee

De review in Science kwam tot stand naar aanleiding van een workshop die in januari 2019 werd georganiseerd door Carlos Duarte en Francis Juanes, respectievelijk de eerste en de laatste auteur van de huidige Science-paper. Aan de King Abdullah University of Science and Technology (KAUST) in Thuwal, Saoedi-Arabië, gaf Hans Slabbekoorn de keynote presentatie aan de studenten en medewerkers van het Red Sea Research Center over ‘Geluidsvervuiling als mondiale stressfactor voor het zeeleven’. Audiokunstenaar Jana Winderen uit Noorwegen gaf een akoestisch optreden met onderwatergeluiden van over de hele wereld. Samen met lokale en buitenlandse wetenschappers die aanwezig waren op de workshop, heeft Slabbekoorn plannen gemaakt voor meer samenwerking op het gebied van geluidsoverlast in de Rode Zee.

Science review: The soundscape of the Anthropocene ocean