Een échte professor in de klas, nu ook digitaal

Voor het derde achtereenvolgende jaar geven hoogleraren ter ere van de dies natalis les aan leerlingen uit groep 7 van de basisschool. Dat gebeurde dit jaar voor het eerst digitaal. Zo maken kinderen kennis met wetenschappers en leren ze over onderzoek doen.

Meet the professor

Precies op de verjaardag van de universiteit, mochten de basisscholen weer open. Vanuit de universiteit wordt nog altijd zo veel mogelijk vanuit huis gewerkt. De geplande Meet the professor lessen vinden dan ook niet plaats op de scholen op 8 februari 2021. Een deel van de lessen vond digitaal plaats en een deel wordt uitgesteld.

Arts worden

Professor Menno Huisman (LUMC) gaf les aan groep 7 van basisschool Pius X in Voorburg. Hij vertelt over bloedstolling. Te veel bloedstolling leidt tot trombose, te weinig tot bloedingen. 'Heeft u uw hele leven al arts willen worden?', vraagt een leerling. Huisman antwoordt dat hij dat past wist vlak voordat hij eindexamen deed. Een andere leerling wil weten of de hoogleraar ook nog patiënten ziet. De professor legt uit dat hij van alles doet: patiënten zien, opleiden, wetenschappelijk onderzoek doen en studenten onderwijzen. Na afloop is Huisman tevreden: 'Was heel geslaagd, veel vragen.', meldt hij.

Professor Menno Huisman verzorgt de online les in zijn toga.

Archeologie

Vanuit een andere kamer vertelt professor Ruurd Halbertsma over archeologie. De kinderen van basisschool De Hasselbraam in Leiderdorp hadden alles perfect voorbereid. 'Het project Meet the Professor was goed behandeld in de klas, zodat er ook veel leuke vragen kwamen.', bericht Halbertsma. 'En mijn verhaal over archeologie sloeg aan. De eerste vraag van een leuk jongetje was: Wanneer komt u weer iets vertellen?'

'Heerlijke leeftijd', concludeert Halbertsma over de kinderen van groep 7.