Irma Mosquera Valderrama spreekt op hoorzitting Europees Parlement

De hoorzitting werd op 1 december 2020 gehouden door een onlangs opgerichte subcommissie van het Europees Parlement die schadelijke belastingpraktijken onderzoekt.

Irma Mosquera Valderrama (rechtsonder) tijdens de hoorzitting

Schadelijke belastingpraktijken zijn onder meer wetten en bestuurlijke praktijken van een land die het uithollen van de belastinggrondslagen van andere landen vergemakkelijken. Naast universitair hoofddocent Mosquera Valderrama kwamen nog vier experts aan het woord, onder wie de Italiaanse voormalig EU-commissaris en oud-premier Mario Monti.

Sinds de EU bepaalde belastinghervormingen van derde landen (landen die geen lid zijn van de Europese Unie maar wel afspraken hebben met lidstaten) eist in het kader van onderhandelingen over handelsovereenkomsten en ontwikkelingshulp, is er discussie over de doeltreffendheid en de legitimiteit van de EU-benadering van schadelijke belastingpraktijken.

Mosquera Valderrama benadrukte tijdens de hoorzitting dat sommige ontwikkelingslanden moeilijkheden ondervinden bij het voldoen aan de eisen van de EU. Soms kunnen de EU-normen afwijken van de normen die zijn voorgesteld door andere internationale instellingen. Daarom adviseerde ze de EU-instellingen om een ​​duidelijkere en meer inclusieve manier van communiceren met ontwikkelingslanden die onder de EU-normen vallen te ontwikkelen.

De hoorzitting met Irma Mosquera Valderrama en de andere deskundigen is hier terug te kijken.

De ontwikkeling van belastingstandaarden en de impact daarvan op ontwikkelde en ontwikkelingslanden in de ontwikkelde en ontwikkelende wereld is een belangrijk aandachtspunt in het onderzoeksproject GLOBTAXGOV van de Universiteit Leiden, dat wordt geleid door Mosquera Valderrama.