Universiteit Leiden

nl en

Het uitdagen van digital natives

Hoe betrek je studenten in tijden van corona? Sara Brandellero, medevoorzitter van de opleidingen Latijns-Amerikastudies, creëerde opdrachten die een breed scala aan vaardigheden vereisen. En het resultaat was prachtig.

‘Ik wilde dit al een tijdje doen. Het leven van studenten speelt zich grotendeels online af en ze staan te popelen om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen binnen een academische omgeving. Dus als alternatief voor traditionele presentaties in de lessen, vaak vergezeld van Power Points, vroeg ik hen om een audiovisueel essay van ongeveer 10 minuten te produceren.’

Wat vond het faculteitsbestuur van dit idee?

‘Ze gaven me een onderwijsinnovatiebeurs! Deze is voor een programma met de titel 'Breaking the Story: producing digital documentaries in assessment for literature and language learning’. Het idee achter de titel is om studenten te stimuleren na te denken over de relevantie en het belang van wat ze tijdens de lessen leren, voor hun eigen leven en de maatschappij waarin we leven. Een ander belangrijk doel was dat de studenten hun presentatievaardigheden verbeteren.

Ik kreeg de beurs voor een tweedejaars BA-vak over Braziliaanse literatuur, kunst en cultuur, maar ik introduceerde video-essays ook binnen een MA-vak dat onder anderen ik geef.’

En toen kwam corona

‘Ja, opeens zaten we in een lockdown. Ik heb de video-essays niet verplicht gesteld, vanwege de situatie waarin we ons bevonden. Ook omdat ik niet zeker was van de apparatuur die beschikbaar was voor de studenten. En natuurlijk was het iets helemaal nieuws.

Studenten konden dus gewoon kiezen voor een meer conventionele presentatie, maar ze produceerden allemaal een audiovisueel essay. Ze zijn ongelooflijk creatief en vindingrijk geweest, met behulp van hun smartphones en welke hardware en software ze ook maar tot hun beschikking hadden.’

Vroegen de studenten om hulp?

‘Geen enkele keer! Samen met het ECOLe en een onderwijsassistent, Francianne dos Santos Velho, hebben we een handleiding voor videoproductie en een collectie van online bronnen samengesteld. ECOLe heeft ook een online tutorial georganiseerd. Voor de studenten waren de essays een uitdagende oefening, zowel wat betreft het selecteren van digitaal materiaal als het editen. Een ander belangrijk doel was leren om een sterk argument te vormen dat als rode draad door de video zou lopen. De BA-studenten moesten de gesproken tekst in het Portugees doen. Vaak moesten ze een take meerdere keren opnieuw doen omdat ze niet tevreden waren met hoe ze bepaalde woorden uitspraken, of hoe zinnen eruit kwamen. De video-essays verbeterden dus ook taal- en vertelvaardigheden, in principe communicatievaardigheden. Dat is enorm belangrijk.’

Wat voor essays werden er geproduceerd?

'In het BA-vak mochten studenten een video maken over elke belangrijke Braziliaanse schrijver of werk dat in het vak aan bod kwam: het contextualiseren van het werk en het produceren van een nauwkeurige analyse van het culturele object.

Het mastervak ging over literaire en filmische representaties van de stad. Ik moedigde de studenten aan om creatief te zijn, om ook buiten te filmen, als ze dat wilden. Ze konden ook beelden gebruiken die ze online vonden om te verwijzen naar bestaande films of literaire werken. Zo produceerden ze indrukwekkende films, sommige met beelden van Nederlandse locaties, maar ook met video-essays over Parijs, Mexico-Stad, Manhattan, enzovoort.

Ik vroeg de studenten om hun werk de dag ervoor te uploaden zodat iedereen het kon bekijken. Zo konden we in de klas een discussie voeren over niet alleen de inhoud, maar ook waarom de leerlingen bepaalde keuzes hadden gemaakt, waarom ze bepaalde dingen hadden gefilmd en andere niet. Het was een zeer positieve en boeiende manier om de leerlingen te betrekken. Niet alleen als leerlingen, maar ook als producenten van kennis.'

Ga je dit vaker doen?

‘Ik was zeer, zeer onder de indruk van het werk van de studenten en hoe ze betrokken waren bij de onderwerpen. Ik denk dat het produceren van de video’s ze in het algemeen meer tijd kostten dan dat het ze had gekost als ze gewoon een normale presentatie hadden gegeven. Er is uiteraard veel editen dat moet gebeuren. Je kunt niet improviseren. Maar ik kreeg alsnog positieve feedback van ze. Ik zal video-essays zeker blijven gebruiken als instrument. Het is een zeer waardevol medium.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.