Gastlezing door Simonetta Cook, kabinetslid van president Michel

Op maandag 23 november sprak mevrouw Simonetta Cook, lid van het kabinet van de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, de masterstudenten toe na de LL.M. Programma Europees recht. Naast het delen van enkele van haar persoonlijke ervaringen, deelde zij waardevolle inzichten over hoe het is om voor de Europese Raad te werken. Mevrouw Cook gaf de studenten nuttige en praktische tips over hoe ze een carrière binnen de Europese instellingen kunnen nastreven.

Simonetta Cook

Mevrouw Cook, met een dubbele Italiaans-Britse nationaliteit, werkte in een privépraktijk op het gebied van bedrijfs- en EU-regelgevingsrecht voordat ze voor het Europees Parlement ging werken. Na een master in Europees recht begon ze in 2008 bij de Raad als jurist-linguïst. In die hoedanigheid herzag ze EU-juridische teksten in de taal van het vergelijkend onderzoek vanuit ten minste een of twee andere talen en gaf ze advies over het opstellen van wetgeving. Later zou ze politiek administrateur bij de Raad worden en zich bezighouden met de betrekkingen met het Parlement.

Mevrouw Cook deelt niet alleen haar eigen ervaringen, maar maakt ook van de gelegenheid gebruik om enkele van de belangrijkste onderwerpen te bespreken die momenteel op de politieke agenda van de Europese Raad staan. Europa stond en staat nog steeds voor een aantal belangrijke uitdagingen. Deze variëren van Brexit tot COVID-19 en van klimaatverandering tot de rechtsstaat. De Europese Raad en zijn voorzitter hebben een belangrijke rol te spelen bij het beheersen van crises, die vanwege de uiteenlopende aard van deze kwesties een uitdaging kunnen vormen. Een ‘one size fits all’-benadering is niet geschikt om de verschillende crises aan te pakken, aangezien ze allemaal hun eigen oorzaken en context hebben. Voor mevrouw Cook is de diverse en dynamische aard van het werk, waarbij ze dagelijks met verschillende onderwerpen bezig is, wat haar werk zo bevredigend maakt.