Gastlezing door Alasdair Tyrrell na terugkomst uit Lesbos

Op donderdag 3 december 2020 sprak Alasdair Tyrrell met studenten van de LL.M European Law, het LL.M Advanced Programma in European and International Human Rights Law en het LLC-vak European Asylum Law. Mr. Tyrrell, opgeleid als Brits sollicitor, keerde recent terug uit Lesbos, Griekenland, waar hij zich als vrijwilliger inzette in een vluchtelingenkamp.

Zes weken lang werkte hij samen met Movement on the Ground, een Nederlandse stichting, die zich ernaar streeft om de humanitaire hulp aan vluchtelingen drastisch te veranderen. In samenwerking met vrijwilligers en vluchtelingen runt Movement on the Ground verschillende projecten in en rondom de vluchtelingenkampen om de levensomstandigheden te verbeteren, hun vaardigheden in te zetten en hun band met de lokale bevolking van Griekenland te versterken.

Tyrrell vertelde hoe door de recente brand in kamp Moria veel vluchtelingen dakloos waren geworden, maar ook dat relatief snel een nieuw kamp werd opgericht. Verder gaf hij aan dat er geen gebrek is aan voedsel of basisvoorraden in het kamp. Tegelijkertijd lieten de hygiënische en sanitaire omstandigheden veel te wensen over. Daarnaast beschreef hij hoe de overbevolking van de opvangkampen en het feit dat er op de korte termijn geen oplossing in zicht is, heeft geleid tot spanningen op het eiland, niet alleen binnen de kampen maar ook tussen de lokale bevolking en de vluchtelingen.

Tyrrell vertelde over onvergetelijke ontmoetingen en spontane interacties tussen de vrijwilligers en de bewoners van de kampen. Hij benadrukte de behoefte van vluchtelingen aan menselijke verbinding: gehoord en gezien worden. Tyrrell raadde van harte aan om vrijwilligerswerk te doen, bewustzijn creëren of te doneren.