Flashpoints: interactief spel over terrorismebestrijding

Heb je je wel eens afgevraagd hoe jij zou kiezen als je geconfronteerd wordt met een grote crisis. Ooit nagedacht over het optreden van de autoriteiten, de media, de wetshandhaving of het publiek na een terroristische aanslag?

Bij het Internationaal Centrum voor Terrorismebestrijding in Den Haag, waar de Leidse universitair docent Joanna Cook als projectleider werkt, doen ze dat voortdurend. En nu is het jouw beurt om verantwoordelijkheid te nemen, in Flashpoints, een interactief spel over terrorismebestrijding van ICCT.

Sleutelmomenten en sleutelacties

Flashpoints plaatst de speler in het perspectief van de hoofdrolspelers na een terreuraanslag. De scenario's zijn de aanslag zelf, het proces en de veroordeling van de dader en de nasleep en de geleerde lessen. De speler doorloopt de gebeurtenissen door vragen te beantwoorden over sleutelmomenten en sleutelacties. Elk hoofdstuk en elke vraag roept op tot overweging en reflectie. De spelers merken dat de keuzes die achter een bureau worden gemaakt, niet altijd de keuzes zijn die in het veld worden gemaakt.

10-jarig bestaan ICCT

Het spel is geïnspireerd op het werk van ICCT van de afgelopen tien jaar, maar ook op cases uit de praktijk. De speler krijgt, naarmate het verhaal vordert,  aanvullende literatuur van ICCT en praktijkvoorbeelden aangeboden ter verdieping.
Flashpoints werd door ICCT gemaakt om het 10-jarig bestaan te vieren. Dr. Joana Cook werd in 2020 benoemd tot universitair docent Terrorism and Political Violence.

Nieuwsgierig geworden? De link naar het spel is hier te vinden