Anne Meuwese over gebruik Artificial Intelligence door de overheid

Nieuwe technologische toepassingen waar de overheid gebruik van wil maken, moeten goed worden onderzocht om te voorkomen dat ze burgers in de problemen brengen. Het gaat namelijk nu al regelmatig mis. De toeslagen affaire is hier een extreem voorbeeld van zegt Anne Meuwese, hoogleraar Public Law and Governance of AI, hierover in het Leidsch Dagblad.

Kunstmatige intelligentie kan onbedoeld burgers discrimineren, maar mits juist geprogrammeerd kan diezelfde technologie ook discriminatie herkennen en voorkomen.

Anne Meuwese is sinds 1 november jl.  werkzaam aan de Universiteit Leiden en koppelt haar vakgebied bestuursrecht aan de opkomst van kunstmatige intelligentie. Vanaf 2010 onderzocht Meuwese , voorheen werkzaam als hoogleraar Staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Tilburg,  hoe voorkomen kan worden dat burgers vast komen te zitten in de raderen van de overheid.

Meuwese ziet het vaker misgaan bij overheidsinstanties. Burgers kunnen soms zo goed als geen inzicht krijgen of er zuiver is gehandeld bij het nemen van besluiten of het afhandelen van bezwaren. Ambtenaren en politici schatten de gevolgen van hun besluiten en handelen niet altijd goed in. Bij de toeslagenaffaire wilde de Belastingdienst fraude bestrijden, maar door een te streng beleid werden uiteindelijk duizenden ouders de dupe.

Lees hier het volledige artikel in het Leidsch Dagblad