2020 in beeld

2020 was een bewogen jaar. Ook in onze foto's was dit goed te zien: anderhalve meter afstand, een lege universiteit, plechtigheden bijwonen via het scherm en werken vanuit huis. De beeldredactie selecteerde de twaalf meest opmerkelijke foto's van het afgelopen jaar.

Tot 8 februari vierden we nog het 444-jarig bestaan van de universiteit met onder andere de Rembrandt-route die de band tussen de Hollandse meester en de universiteit zichtbaar maakte.
De 445ste dies natalis op 7 februari in volgepakte Pieterskerk.
Milou Deelen en Mieke Verloo beklommen samen de kansel om vragen te beantwoorden tijdens de Annie Romein Verschoorlezing, op Internationale Vrouwendag.
In maart kwam de intelligente lockdown en werd alles anders. Les geven vanuit huis, remote teaching: Alexander Pleijter zit 's ochtends samen met zijn kinderen aan tafel te werken.
De dodenherdenking op 4 mei waarbij niemand op straat was, maakte misschien nog wel meer indruk dan normaal.
Op 29 juni vindt de eerste digitale oratie plaats, met slechts enkele genodigden.
Het Kamerlingh Onnesgebouw is coronaproof gemaakt.
EL CID-mentoren Mirthe en Anne maken digitaal kennis met de 19 deelnemers die zij online de stad en het studentenleven gaan laten ontdekken.
Een ingetogen opening van het academisch jaar, met tafeltjes op 1,5 meter maar vooral veel 'bezoekers' via het scherm.
Thuiswerken is de norm, ook rector magnificus Carel Stolker moet er aan geloven.
De Open Dagen voor bachelor- en masterstudies waren dit jaar volledig digitaal.
Vanuit een fraai verlicht Academiegebouw hield Maxim Februari op 11 december de 49e Huizingalezing. In de zaal waren slechts 30 mensen aanwezig, online keken er maar liefst 550 mensen naar de lezing.

Fotografen:
Monique Shaw, Marc de Haan, Alexander Pleijter, Melissa Schriek en Rob Dorresteijn.