Ons jaar op social media

2020 was een heftig, vreemd en bijzonder jaar. Het coronavirus zette het leven van iedereen binnen onze universiteit op zijn kop. Ons onderwijs, onderzoek, alle evenementen die er in een jaar plaats vinden: niets was meer hetzelfde. Dat het ons allemaal raakte, blijkt ook wel uit de highlights en vele reacties op onze social media accounts dit jaar. Dank dat jullie ons volgden - en ook via deze weg met ons in contact bleven!

445e Dies natalis

Toen alles nog normaal was, op 7 februari, vierden we onze 445e verjaardag. Een feestelijke dag vol tradities: een ceremonie in de Pieterskerk en natuurlijk het hooglerarencortège!

Hart onder de riem door de rector

Maar een maand later was alles anders. Van de ene op de andere dag konden we niet langer naar onze universiteit komen voor onderwijs, onderzoek en werk. Met persoonlijke videoboodschappen stak rector Carel Stolker ons allemaal een hart onder de riem. Zoals deze vanuit zijn werkkamer thuis - want ook de rector werkt vanuit huis.

Online je proefschrift verdedigen

Niet alleen het onderwijs moest allemaal online, ook voor allerlei activiteiten moest een coronaproof-variant bedacht worden. Zoals het verdedigen van het proefschrift, dat een promovendus normaal in het Academiegebouw doet, omringd door collega's, familie en vrienden.

Kennismaken op 1,5 meter afstand

Ook de introductieweken voor nieuwe studenten, in zowel Leiden als Den Haag, vonden bijna volledig online plaats. Slechts één dag mochten de kersverse studenten naar hun nieuwe stad komen, om de universiteit, haar gebouwen en hun studiegenoten te leren kennen. Uiteraard allemaal op 1,5 meter afstand.

Onderzoek naar corona

Onze wetenschappers schenen hun licht op de coronacrisis, en gingen op zoek naar oplossingen.

#wakeuptocorona

En met de crowdfundingsactie #wakeuptocorona haalden we meer dan een miljoen euro op voor hoogleraar Eric Snijder en zijn team, die in het LUMC onderzoek doen naar coronavirussen en antivirale middelen.

Lily de Hortuskat

Gelukkig blijven sommige dingen ook zoals ze waren. Dieren en social media zijn een gouden combinatie! Op International Cat Day was Lily de Hortuskat de ster van ons Instagramaccount.

LU Pride

De Progress Pride-vlag prijkte fier op ons Academiegebouw. Bij de Universiteit Leiden mag iedereen zichzelf zijn, en we zetten ons onverminderd in om te zorgen dat onze studenten en medewerkers zich thuis voelen in onze universitaire gemeenschap.

#studentsintimesofcorona

Veel landen sloten hun grenzen. Dat bracht internationale studenten in Leiden in een lastig parket: blijf ik hier verder studeren, of ga ik terug om bij familie te zijn - niet wetende wanneer ik weer in Leiden kan komen. En omgekeerd moesten veel Leidse studenten halsoverkop terugkeren, of zagen hun buitenlandplannen in rook opgaan.

Babybezoek via Teams

We vroegen onze medewerkers: hoe heb jij de switch naar thuis werken, of online onderwijs geven gemaakt? En wat helpt jou deze moeilijke tijd door?

Ondersteboven

En gelukkig viel er ook nog wel wat te lachen: ook de rector worstelt soms met al dat thuiswerken!

Blijf gezond - fysiek en mentaal

Het was een heftig jaar, waarin we ons als universitaire gemeenschap voor enorme uitdagingen gesteld zagen. Deze crisis is nog niet voorbij, en zal nog wel een flinke tijd gevolgen hebben voor studeren en werken. Toch hopen we met het nieuwe jaar in aantocht dat we ook verlichting in het vooruitzicht hebben, en dat we elkaar weer als vanouds - veilig - kunnen ontmoeten op onze universiteit. En weet dat we er voor je zijn, als je hulp of mentale support nodig hebt.

Ondersteuning voor studenten

Ondersteuning voor medewerkers