Jaap van den Herik bij Universiteit van Vlaanderen over rechtspraak door computers

Kan een computer in de rechtszaal net zo goed uitspraak doen als een rechter? Hoogleraar Recht en informatica Jaap van den Herik vindt van wel en hij vertelt erover in een podcast van de Universiteit van Vlaanderen.

Jaap van den Herik

Computersystemen kunnen best goed rechtspreken, betoogt de Leidse hoogleraar Recht en Informatica van de Universiteit Leiden Jaap van den Herik. Daar komen big data bij kijken: rechtsprekende computerssytemen doorzoeken uitspraken die eerder door rechters in vergelijkbare gevallen zijn gedaan. Maar de hoogleraar maant ook tot voorzichtigheid; een wakend menselijkoog blijft zeker nodig.

Beluister hier de podcast van Universiteit van Vlaanderen of leer hier meer over het college van Jaap van den Herik.