Saniye Çelik in het NOS Radio 1 Journaal over 'Diverse werving' van de politie in Rotterdam

Saniye Çelik, CPL opleider bij Universiteit Leiden (Centre for Professional Learning) sprak in het NOS Radio 1 Journaal over de wervingsactie die op 7 oktober gestart is bij de eenheid Rotterdam. Het project heet 'Diverse werving' en is er op gericht om mensen met een migratieachtergrond te werven voor werk bij de politie.

Çelik vindt de actie een goed en creatief initiatief, zo zegt ze in het gesprek. 'Het is hard nodig als je bedenkt dat er tot 2025 15.000 nieuwe mensen nodig zijn bij de politie. Dat gaat dan om 2000 tot 3000 mensen per jaar. Als je het niet probeert weet je ook niet wat je gaat bereiken.'

Werk aan de winkel

Volgens Çelik is het echter aan te raden om niet alleen langs MBO-instellingen te gaan met de 'Kom bij de politie' bus maar moeten ook de HBO- en WO-opleidingen niet vergeten worden. 'Als je dan kijkt naar etniciteit zie je dat van de huidige mensen die bij de politie werken 11 procent een HBO-opleiding heeft. In de samenleving heeft 50 procent van de jonge professionals HBO of WO-niveau. Een mooie kans om je ook op die locaties te laten zien.'

Çelik, die zelf 17 jaar bij de politie heeft gewerkt, vindt dat er nog wel werk aan de winkel is voor de politie als het gaat om imago. 'Belangrijkste punt van zorg is de grote uitstroom die je ziet bij studenten met een migratieachtergrond die aan de politieopleidingen zijn begonnen. We zijn nu aan het onderzoeken hoe dat komt, wat daar de belangrijkste redenen voor zijn. Je ziet nu dat 22 procent van de studenten die aan een opleiding begint, weer uitstroomt. Hoe zorg je dat iedereen zich thuis voelt en dezelfde doorstroomkans heeft?' Verder vindt Çelik leiderschap onontbeerlijk voor een inclusieve cultuur bij de politie.

Het hele fragment van Radio 1 is hier te beluisteren vanaf 39:41 min tusen 07.00 - 08.00 uur.

Diversiteit staat steeds vaker hoog op de agenda van publieke organisaties. Zij willen graag diversiteit en inclusiviteit bevorderen, maar in de praktijk blijkt dat een moeizaam karwei te zijn. Hoe bereid je mensen voor op de veranderende samenleving? Hoe stimuleer je een inclusieve cultuur in de organisatie? En hoe houd je deze in stand?

Meer informatie hierover? Schrijf je in voor de leergang Diversiteit & Inclusie.