Peter Rodrigues over de rechtszaak tegen de Staat over etnisch profileren

Twee burgers hebben samen met o.a. Amnesty International, Radar en NJCM een rechtszaak tegen de Staat aangespannen. Zij hebben de rechter gevraagd een einde te maken aan discriminerende grenscontroles door de Koninklijke Marechaussee.

Bij grenscontroles selecteren marechaussees mensen onder meer op grond van hun uiterlijke voorkomen, huidskleur of afkomst (etniciteit). Dit bepaalt mede of iemand uit de rij wordt gehaald. Nu de zaak binnenkort voor de rechter komt, wordt in een livecast, waarvoor Peter Rodrigues is uitgenodigd, de dagvaarding onder de loep genomen.
Een risicoprofiel hanteren dat mede is gebaseerd op etniciteit mag niet, aldus Peter Rodrigues hoogleraar Immigratierecht aan de Universiteit Leiden.
Op lange termijn schat Rodrigues in dat ze de zaak zullen winnen, waarbij niet uitgesloten is dat de zaak voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens moet dienen.

Voor meer informatie klik hier!