Drie Leidse wetenschappers ontvangen NWO ENW-KLEIN subsidie voor vernieuwend onderzoek

De herkomst van Surinaamse rijst, een digitale tweeling van de aarde en een groot big-data project aan de Chileense hemel: drie Leidse wetenschappers ontvangen een ENW-KLEIN subsidie voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek.

De oorsprong van Marron-rijst

Tinde van Andel (IBL/Naturalis Biodiversity Center & Eric Schranz (Universiteit Wageningen)
Surinaamse Marrons, afstammelingen van gevluchte slaven, kweken honderden rijstvariëteiten. Die verschillen radicaal van moderne rijstcultivars, maar zijn nauwelijks wetenschappelijk onderzocht. Waar komt de rijst van de Marrons vandaan? Dit project integreert etnobotanisch en genetisch onderzoek en verbindt de traditionele kennis van de Marrons met geschreven bronnen en het DNA van hun rijst. Waarschijnlijk weerspiegelen de rijstvelden 370 jaar migratie en aanpassing: oude Afrikaanse landrassen, historische cultivars uit de US, rijst geruild met Aziatische contractarbeiders en zelf ontwikkelde variëteiten. Dit onderzoek draagt bij aan de herwaardering van een belangrijk gewas voor de huidige en toekomstige voedselzekerheid en de Afro-Amerikaanse culturele erfenis.

Projectnaam: Hidden crop diversity in Suriname: tracing the origins of Maroon rice by integrating ethnobotany and genomics.

Een digitale tweeling van de Aarde

Mitra Baratchi (LIACS)
In de afgelopen jaren is door aardwetenschappers de visie van het creëren van “de digitale tweeling van de aarde” naar voren gebracht om betere beslissingsondersteuning mogelijk te maken voor het aanpakken van grote milieu-uitdagingen, zoals opwarming van de aarde of natuurbehoud. Om deze digitale tweeling te realiseren, gaan Baratchi en haar collega’s modellen ontwerpen die de complexiteit van de interacties tussen omgevingsprocessen op aarde volledig vastleggen. Baratchi: ‘Dit gaan we doen door de kennis uit de gevestigde theoretische, fysische modellen te combineren met state-of-the-art empirische modellen.’

Projectnaam: Physics-aware Spatio-temporal Machine Learning for Earth Observation Data.

Back-up van de hemel

Henk Hoekstra (Sterrewacht)
De Legacy Survey of Space and Time (LSST) is een gepland tienjarig onderzoek van de zuidelijke hemel dat zal plaatsvinden in het Vera C. Rubin Observatorium. Dit observatorium wordt momenteel gebouwd op de El Penon piek van de Cerro Pachonberg in het Noorden van Chili. Data van de LSST zullen de sterrenkunde transformeren. Dit ambitieuze Big Data-project zal vanaf 2023 ongeveer twee maal per week een gedetailleerde back-up maken van de hele Chileense hemel. Nederlandse astronomen dragen bij aan dit spannende project dankzij de bouw van een instrument dat tijdens de waarnemingen de hele hemel in de gaten houdt, om zo de planning van de waarnemingen te optimaliseren.

Projectnaam: An all-sky monitor for the Vera Rubin Observatory

NWO ENW-KLEIN

Het bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen heeft 15 aanvragen in de Open Competitie ENW-KLEIN gehonoreerd. De onderwerpen variëren van onderzoek naar het gedrag van eiwitten die betrokken zijn bij DNA reparatie tot onderzoek naar de detectie van donkere materie om de samenstelling van het heelal te verklaren. KLEIN-subsidies zijn bedoeld voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie.
Op de website van NWO vindt u alle gehonoreerde aanvragen.