Universiteit Leiden

nl en

Gastcollege in Costa Rica vanuit eigen huis: Vroegmiddeleeuws Engels in Midden-Amerika

Werken tijdens Corona brengt verschillende uitdagingen met zich mee, maar ook onverwachte kansen. Thijs Porck, universitair docent middeleeuws Engels aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS), werd gevraagd om een digitaal gastcollege te geven voor de Universiteit van Costa Rica en deelt zijn ervaringen.

“A kind Old English request”

Afgelopen zomer ontving ik een e-mail met de titel “A kind Old English request” van Dr. Roberto Arguedas, een docent aan de Universidad Nacional de Costa Rica. Hij had mijn YouTube-video’s over Oudengels gezien en vroeg of ik een gastcollege wilde geven over deze vroegmiddeleeuwse fase van de Engelse taal, voor zijn cursus ‘Diachrony of the English Language’. Ik hoefde niet lang na te denken over dit verzoek: hoe vaak word je gevraagd voor gastcolleges in Midden-Amerika, zeker als je gespecialiseerd bent in de taal van de Beowulf?

We spraken af dat ik twee gastcolleges zou geven, van elk twee uur, en ze zouden gaan over Oudengelse taal en de geschiedenis en cultuur van vroegmiddeleeuws Engeland. Deze onderwerpen zijn relevant voor elke student Engels, aangezien veel eigenaardigheden van het huidige Engels hun oorsprong vinden in het vroegmiddeleeuwse verleden: vreemde spelling, onregelmatige meervoudsvormen en de rijke woordenschat van Engels met al haar leenwoorden – dat is allemaal het resultaat van de fascinerende vroege geschiedenis van het Engels.
 

Titel-slide van een van de gastcolleges

Praktische zaken: Gastcollege aan de andere kant van de wereld, maar toch een thuiswedstrijd

Gezien de COVID-19-crisis ben ik natuurlijk niet naar Costa Rica gereisd: al het onderwijs vond online plaats. Uiteindelijk hebben we de gastcolleges georganiseerd in een van de “Kaltura Live Rooms” die ik ook hier in Leiden gebruik. Met andere woorden, dat gastcollege aan de andere kant van de wereld was in zekere zin een thuiswedstrijd - in meer dan één opzicht: vanwege het tijdsverschil gaf ik mijn colleges van 8 tot 10 uur ’s avonds vanuit mijn eigen huis.

In de Kaltura Live Room kon ik mezelf streamen via de webcam en de powerpoint-slides laten zien die ik had voorbereid; studenten stelden vragen via de chat en konden ook hun eigen webcams en microfoons aanzetten om mee te doen aan de taalkundige analyses van Engelse teksten van meer dan duizend jaar geleden. Dit werkte opmerkelijk goed en tegen het einde van het tweede gastcollege waren de studenten in staat naamvallen en grammaticale functies te identificeren in een Oudengelse vertaling van het boek Genesis.

Uitdagend maar lonend

Online onderwijs is een uitdaging op zich: hoe zorg je ervoor dat studenten meedoen? Hoe presenteer je informatie het beste in een online format en hoe houd je studenten enthousiast voor een twee-uur-durende sessie? Lesgeven aan studenten aan een buitenlandse universiteit brengt extra uitdagingen met zich mee: werken mijn grappen en culturele verwijzingen nog? Wat verwachten ze en wat is hun niveau? Gelukkig hielp professor Arguedas een handje: hij vertelde me wat hij dacht dat zijn studenten aankonden en hij hintte ook op het feit dat velen van hen naar History Channel's Vikings keken (een tv-serie die zich afspeelt in de tijd van Alfred de Grote en waarin ook Oudengelse dialogen voorkomen).

Zoals viel te verwachten, vonden ze het erg leuk om te leren over de echte Vikingen en hoe deze de Engelse taal hadden beïnvloed (bijvoorbeeld door leenwoorden als ‘ugly’, ‘window’ en ‘sky’). De truc om ervoor te zorgen dat de sessies van twee uur niet te saai werden, was om het materiaal afwisselend te houden: wat grammatica, wat geschiedenis, wat cultuur en wat literatuur, met afbeeldingen uit echte manuscripten en af ​​en toe een screenshot van de tv-vikingen. De studenten schijnen genoten te hebben van de gastcolleges en ik ook; het was een verrijkende ervaring om te proberen mijn materiaal te vertalen naar zo'n unieke lesgelegenheid.

Word-cloud op basis van studentevaluaties, door professor Robero Arguedas (Universiteit van Costa Rica)
Thijs Porck

¡Pura vida!

Natuurlijk waren er enkele technische problemen en ik moest de Kaltura Live Room zo nu en dan opnieuw opstarten om de dia's te laten werken, maar de studenten leken het niet erg te vinden – op hun beurt leerden ze mij twee waardevolle woorden: "¡Pura vida!”, een frase die zoveel betekent als 'eenvoudig / puur leven' - in Costa Rica kun je dat voor allerlei dingen gebruiken: 'hallo' en 'tot ziens', maar ook 'alles is goed', 'geen zorgen '- het vertegenwoordigt hun manier van leven, blijf niet stilstaan ​​bij de negatieve zaken van het leven en wees dankbaar voor wat je hebt. Een goede instelling in deze moeilijke tijden - ¡Pura vida!

Column door: Thijs Porck

Ook een column schrijven over online onderwijs?

In deze bijzondere tijden waarin veel van ons onderwijs in no-time van de collegezaal naar het internet is verplaatst, kunnen we veel van elkaar leren. Ben je docent en heb je ook een inspirerend verhaal over online onderwijs of heb je misschien tips voor andere docenten? Stuur een mail naar nieuws@hum.leidenuniv.nl met jouw idee voor een column en wie weet staat jouw verhaal de volgende keer op deze plek! 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.