Experts verlangen meer transparantie kabinet rond coronavaccin

Met name de aansprakelijkheid voor bijwerkingen van het vaccin vormt een heikel punt. Nederland schaarde zich vorig jaar achter een WHO-resolutie, waarin staat dat landen voortaan beter hun best zullen doen om informatie over aankopen van vaccins en medicijnen zoveel mogelijk openbaar te maken. Uitgerekend nu doet Nederland het tegenovergestelde.

Wat is er eigenlijk te zeggen vóór geheimhouding?

Juridisch is het in elk geval geen probleem, zegt Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. ,,Bij dit soort grote afspraken, waarbij er sprake is van een spel waar meerdere landen bij betrokken zijn, is dat heel goed te verdedigen. Ik kan me voorstellen dat Nederland zich niet in de kaarten wil laten kijken. Een rechter kan toetsen of iets terecht tot staatsgeheim is verklaard en dan moet je dat als overheid ook goed uit kunnen leggen. Maar dat lijkt me hierbij geen probleem.”

Wie draait er straks op voor de bijwerkingen van het vaccin?

Een punt waar door de geheimhouding veel onduidelijkheid over bestaat is de aansprakelijkheid. Wie draait er straks op voor bijwerkingen van het vaccin? Ook hierover wordt door regeringen een rookgordijn opgetrokken. De farmaceuten, die in recordtijd een vaccin ontwikkelen, voelen er in elk geval weinig voor om de volledige aansprakelijkheid op zich te nemen.

Lees het volledige krantenartikel in het Parool