Universiteit Leiden

nl en

Studentenadviesprogramma PRINS van grote waarde voor werkgevers

Het grootste consultancyprogramma van de universiteit, het PRINS programma van International Studies, verbindt al zes jaar internationale werkgevers met geesteswetenschappenstudenten. Oprichter Sarita Koendjbiharie: ‘Studenten International Studies bieden de holistische blik die complexe, maatschappelijke vraagstukken nodig hebben.’

Brug tussen theorie en praktijk

Elk jaar geven zo’n 300 à 400 International Studies studenten advies aan grote internationale bedrijven en organisaties tijdens het PRINS-programma van de Universiteit Leiden, een afkorting die staat voor ‘PRactising INternational Studies’. Dit omvangrijke consultancyprogramma brengt de geesteswetenschappen en het bedrijfsleven bij elkaar en overbrugt de afstand tussen theorie en praktijk. Bedrijfskundige en coördinator van PRINS, Sarita Koendjbiharie, deed onderzoek naar het patroon van vaardigheden en kennis dat door de organisaties benut wordt tijdens het adviesproject. De bevindingen van haar onderzoek werden onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Industry & Higher Education.

‘Eén van de problemen die we ervaren is dat een logische oplossing vanuit zakelijk perspectief niet altijd de beste oplossing is als je belangrijke andere factoren meeneemt, die ook een enorme impact kunnen hebben op een project, zoals culturele tradities en politieke gevoeligheden. Hierdoor kozen we voor het PRINS programma in tegenstelling tot advies vanuit business- of management scholen.’ – Adviseur van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) -  Testimonial 2018

Oplossingen voor 'wicked problems'

Koendjbiharie: ‘Wat mijn onderzoek laat zien is dat de organisaties en bedrijven waar PRINS mee samenwerkt, de holistische aanpak van International Studies studenten waarderen. PRINS benadert complexe en moeilijk oplosbare problemen, zogeheten ‘wicked problems’, vanuit een economisch, politiek, cultureel én historisch perspectief. Denk aan problematiek als klimaatverandering, voedselzekerheid en anti-corruptie.

‘Stuk voor stuk kwesties die niet eenzijdig op te lossen zijn, maar bekeken moeten worden vanuit verschillende oogpunten om tot de meest waardevolle aanpak te komen. Studenten bouwen theoretische kaders vanuit meerdere disciplines en kunnen hierdoor zeer gerichte, context-specifieke aanbevelingen geven voor regio’s en landen. En dat is nu juist de kracht van studenten International Studies. Deze holistische blik onderscheidt hen in mijn ervaring met adviesprojecten van monodisciplinaire studies zoals bijvoorbeeld Bedrijfskunde.’

Een unieke aanpak

36 organisaties hebben tot nu toe al samengewerkt met PRINS, waaronder het World Food Programme, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Google, Starbucks en Unesco. Volgens Koendjbiharie is dit succes zowel te danken aan de meerwaarde die organisaties hebben ervaren van de holistische aanpak, het cultureel-historisch besef en de culturele competentie van de studenten, als aan de toename van globalisering en complexere problematiek.

'International studies en geesteswetenschappenstudenten kijken naar dingen vanuit een meer holistisch perspectief. Gezien het feit dat we bij Commonland verder kijken dan alleen het financiële rendement van landschapsherstel om zo de terugkeer van natuurlijk kapitaal, sociaal kapitaal en inspiratie mee te nemen, is dit een uniek en belangrijk perspectief om rekening mee te houden.' – Science & Education Officer van Commonland – Testimonial 2018

Regio-onderzoek

Koendjbiharie geeft een voorbeeld van een casus: ‘Voor Starbucks deden we een project over afvalmanagement. Het bedrijf wilde uitbreiden naar in de EMEA regio (Europe, Middle East and North Africa) en om ervoor te zorgen dat deze landen door hun komst niet opgezadeld zouden worden met een afvalprobleem, vroegen ze om adviezen over hoe koffiecup-recycling op de beste manier opgezet kon worden. Gebruikmakend van de lokale infrastructuur, wet- en regelgeving en sociale normen rondom recycling.

Sarita Koendjbiharie

Studenten deden vervolgens drie à vier maanden diepte-onderzoek naar de specifieke regio, waarin ze de theorieën uit hun vakken konden toepassen. Ze analyseerden de lokale context en konden zo bijvoorbeeld de informele economie van waste pickers een rol geven in de oplossing. Ook bevolen ze Starbucks aan om glocalisering in hun winkels te gebruiken. Hierdoor kon Starbucks in hun marketing lokale tradities meenemen, zoals de traditionele Jordanese koffierituelen die hun oorsprong vinden in de geschiedenis van de bedoeïnen.

Zo geven de studenten dus beleidsadviezen die de verbindingen tussen bepaalde factoren meenemen: hoe kan een mondiaal probleem op lokaal niveau worden opgelost door je bewust te zijn van de context-specifieke omstandigheden en het effect op de lokale populatie en maatschappij? Dit is uniek aan het profiel van International Studies.’

Over International Studies

International Studies is een drie-jarige bacheloropleiding aan de Universiteit Leiden. Studenten International Studies specialiseren zich in één van acht wereldregio’s, waarvan ze de politiek, economie, geschiedenis, cultuur en een lokale taal bestuderen. In drie jaar ontwikkelen ze het vermogen om regionale problematiek vanuit een globaal perspectief te bekijken, om zo een rol te kunnen spelen in een steeds meer geglobaliseerde en verbonden wereld.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.