Arianna Pranger beste docent 2019-2020

'Dan de docent die er voor ons uitsprong', zei Dirk van Vugt, voorzitter van het universitair studentenadviesorgaan LUS bij de opening van het academisch jaar. 'Ondanks de drempel die afstandsonderwijs met zich meebrengt, wist zij met kennisclips, challenges en actuele colleges over het coronavirus de studenten te motiveren.' Arianna Pranger, docent farmacie, werd uitgeroepen tot beste docent.

Arianna Pranger

De studenten van het Leids Universitair Studentenplatform hadden geen gemakkelijke taak: maar liefst tweehonderd docenten waren door hun studenten voorgedragen voor de De LUS Onderwijsprijs voor beste docent, voor de gelegenheid omgedoopt tot de Leidse-Onderwijs-op-afstandprijs.

Vindingrijke docenten

Dirk van Vugt, voorzitter van het LUS, refereerde aan de uitzonderlijke situatie. ‘De omstandigheden dwongen docenten om invulling te geven aan hun onderwijs op afstand. De drie genomineerde docenten hebben dat ieder op een eigen, zeer vindingrijke manier gedaan.’ De drie geselecteerden waren docent Portugees Nuno Atalaia, archeoloog Aris Politopoulos en farmacoloog Arianna Pranger.

Activerend onderwijs

'En de winnaar is… Arianna Pranger.'  Vugt roemde haar activerende onderwijs. ‘Door ieder leerdoel op een passende manier geschikt te maken voor onderwijs op afstand kwamen de colleges van deze docent, ondanks de digitale barrière, des te sterker uit de verf. Pranger weet studenten op tal van manieren te motiveren: door hen zelf kennisclips te laten maken en door hen de kans te geven om een echte pluim, naar het huisadres van de student opgestuurd in een reageerbuisje, te winnen.Via Prangers feedbackloop kunnen de studenten meedenken over de invulling van het digitale onderwijs en kritische opmerkingen maken. Zo houdt ze haar studenten betrokken en wordt het onderwijs iedere week beter.

Dank aan studenten

De blij verraste Pranger ontving een cheque van 25.000 euro die ze aan onderwijsdoeleinden mag uitgeven en ze wordt qualitate qua lid van de Leiden Teachers' Academy voor onderwijsvernieuwing. In haar dankwoord richtte Pranger zich tot haar studenten die door de pandemie ook in een lastige situatie waren geraakt. Ze had hen nodig om er het beste van te maken en dat lukte.

Voor het eerst ontvingen ook de runner-ups een prijs: zij mogen ieder 2.500 euro besteden aan onderwijsinnovatie.