Rijpma op ICMPD Webinar “Protecting the Right to Protection in times of COVID-19”

Op 22 juni organiseerde het International Centre for Migration Policy Development (ICMPD) een webinar over de uitdagingen waarmee asielzoekers en vluchtelingen wereldwijd worden geconfronteerd als gevolg van de COVID-19 crisis.

Het webinar werd georganiseerd in het kader van het EU gefinancierde ENIGGMA 2 project (ter ondersteuning van migratiemanagement in Georgië) ter gelegenheid van Wereldvluchtelingendag (20 juni). Het webinar werd geopend door de UNHCR-vertegenwoordiger in Georgië. Jorrit Rijpma (Universiteit Leiden) en Galina Cornelisse (Vrije Universiteit Amsterdam) waren de hoofdsprekers. Zij bespraken de te verwachten korte en middellange termijn gevolgen van de COVID -19 crisis, waaronder grenssluitingen, een gebrek aan hygiënische omstandigheden in opvangkampen en de mogelijke economische gevolgen voor vluchtelingengemeenschappen.