Paul Wouters over wat de Black Lives Matter-beweging voor Sociale Wetenschappen betekent

De dood van George Floyd leidt nog dagelijks in de Verenigde Staten en daarbuiten tot felle protesten tegen politiegeweld en racisme. Wij vroegen Paul Wouters hoe hij deze ontwikkelingen ervaart en wat dit gaat betekenen voor onze faculteit.

Wat is jouw reactie op de protesten tegen racisme in Nederland en het buitenland?

De moord op George Floyd en de demonstraties tegen racisme zetten me ruim 50 jaar terug in de tijd. Ik was 16 jaar toen Martin Luther King werd vermoord. Ik stond op de stoep in Amsterdam-Noord toen een demonstratie tegen die moord langskwam. Een jaar daarvoor had ik op TV (die we net in huis hadden) een interview gezien met een zwarte man die was gecastreerd door de Klu Klux Klan. Dat had me diep geschokt. Het was de eerste keer dat ik me werkelijk grondig realiseerde hoe onrechtvaardig de wereld in elkaar zat. Ik had nog nooit gedemonstreerd en ik vond het best vreemd om van de stoep af te stappen en midden op straat te gaan schreeuwen. Maar ik vond dat ik niet aan de kant kon blijven staan. Het was mijn eerste politieke daad, die het verdere verloop van mijn leven sterk heeft bepaald. De golf van protesten van nu raken me dus persoonlijk en ik ben bijzonder blij met de diversiteit en massaliteit van de demonstraties.

Wat kunnen we de komende tijd verwachten wat betreft uitvoering van beleid over diversiteit en inclusiviteit in onze faculteit?

We stellen drie prioriteiten:

1. Bewustwording. Het debat over institutioneel racisme in Nederland, dat overigens andere vormen heeft dan in de VS en sterk is gekleurd door de koloniale geschiedenis van Nederland, is al een vorm van maatschappijverandering. Elkaar wijzen op mechanismen waarin mensen die niet racistisch willen zijn toch anderen uitsluiten op basis van ras.

2. Hervorming van de werk- en studiecultuur op de universiteit en van de wijze waarop we personeel werven en aannemen. Er zijn allerlei vormen van uitsluiting in ons dagelijks leven, deels gebaseerd op de tradities van de Universiteit Leiden. We moeten de waarden van de universiteit dus opnieuw vormgeven. De universiteit moet inclusiever worden. De POPcorner die we 10 jaar geleden zijn gestart is hierin samen met onze studentleden van besturen en verenigingen ook zeer actief.

3. Dekolonisering van het curriculum. Hierin kunnen we denk ik veel leren van onze collega's van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Maken we in ons lesmateriaal werkelijk gebruik van de intellectuele bronnen van alle regio's en culturen in de wereld? Geven we onze studenten de beste informatie over de geglobaliseerde wereld waarin we nu leven?

De protesten van nu laten zien dat de jongere generaties racisme in welke vorm dan ook niet meer accepteert. Dat is een grote stap voorwaarts naar een betere wereld. Het koloniale denken wordt nu echt begraven.