Fibonacci Blue

Sara Polak bij NOS, VRT Radio 1 en VRT NWS over de protesten in de Verenigde Staten

Sinds de fatale arrestatie van George Floyd protesteren Amerikanen al dagenlang tegen racisme en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Sara Polak, universitair docent Amerikastudies, sprak in diverse media over de huidige situatie in de Verenigde Staten.

Systematische onderdrukking van de zwarte bevolking ligt ten grondslag aan de grootschalige demonstraties in de Verenigde Staten. De protestacties hebben zich inmiddels ook naar andere delen van de wereld verspreid. Polak: “Het is belangrijk om te zien dat racisme een structuur is. Het zit niet alleen in het individu, maar ook in groepen, organisaties en instituten. In de Verenigde Staten heeft dit geleid tot slavernij op raciale basis."

"Vanaf 1863, toen de slavernij werd afgeschaft, ontstond er een soort "apartheidssysteem" zou je kunnen zeggen, waarbij zwarte mensen als tweederangsburgers beschouwd werden. Er was een soort terreurregime, waarbij zwarte mensen soms gelyncht werden. Heel veel zwarte mensen in de VS beschouwen het overdreven politiegeweld dat zich vaak specifiek op die groep richt, als een voorzetting van die historische lijn. De mensen protesteren vooral tegen die racistische structuur."

Meer weten?

Luister hier naar het hele interview met Sara Polak bij het programma "De Wereld Vandaag" op VRT Radio 1. Lees hier de reportages van VRT NWS en NOS