Vanessa Newby in 'ASPI The Strategist' over hospitaalschepen tijdens pandemieën en klimaatverandering

Als de recente bosbrandencrisis en de aanhoudende coronaviruspandemie ons iets hebben geleerd, is het dat Australië de kans krijgt om zijn coördinatie op het gebied van humanitaire hulp en rampenbestrijding (HADR) te evalueren.

Vanessa Newby, assistent-professor aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden, schreef een artikel over waarom Australië en zijn ANZUS-verdragspartners nauwer moeten samenwerken, en niet-traditionele veiligheidsdreigingen moeten zwaarder worden meegewogen in het Australische leger strategie, met name de maritieme strategie.

ANZUS-alliantie
De ANZUS-alliantie profiteert enorm van de gedeelde cultuur en taal van haar leden. Uit een onderzoek naar de mate van samenwerking tussen hun legers blijkt echter dat, ondanks grotendeels vergelijkbare regionale doelen en een gedeelde behoefte aan interoperabiliteit, er geen strategische coördinatie op het gebied van HADR bestaat. Alle drie de staten houden zich meer bezig met het opbouwen en onderhouden van individuele relaties met staten in Azië en de Stille Oceaan. Volgens Newby blijft het niet gebruiken van ANZUS als platform voor HADR vanuit logistiek oogpunt een raadsel. En dus valt de behoefte aan meer HADR-samenwerking op militair niveau onder de radar van de media, de regering en de academici.

In het artikel bespreekt Newby ook de huidige situatie in Europa en hoe de capaciteit van het lokale ziekenhuis dat te maken heeft met het coronavirus al overweldigd is. Hotels en cruiseschepen zijn haalbare alternatieven voor dit probleem, maar hospitaalschepen zijn oplossingen voor de lange termijn.

Om het volledige artikel te lezen, klik hier (dutch only).

Vanessa Newby is een Universitair Docent aan de Universiteit Leiden bij de Faculteit Goveranance and Global Affairs - Instititute of Security and Global Affairs. Vanessa’s onderzoek richt zich op vredeshandhaving, vredesopbouw, informele instituties, geslacht en veiligheid en de internationale relaties van het Midden Oosten.