Rick Lawson en Thomas Huttinga leggen krans op sterfdag professor Telders

Op maandag 6 april 2020 is bij het voormalig woonhuis van de Leidse hoogleraar volkenrecht en verzetsheld Benjamin Marius Telders zijn 75e sterfdag herdacht.

Hoogleraar Europees recht Rick Lawson legde samen met masterstudent Thomas Huttinga, voorzitter van het Volkenrechtelijk Dispuut "Prof. mr. B.M. Telders", een krans bij het voormalig woonhuis van Telders aan het Rapenburg in Leiden.

Filmmaker Marit Geluk maakte een video van de kranslegging, die ter beschikking wordt gesteld door het dispuut.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Telders werd in 1931 benoemd tot hoogleraar volkenrecht aan de Rijksuniversiteit Leiden. Vanwege zijn felle verzet, samen met zijn collega Rudolph Cleveringa, tegen het ontslag van Joodse ambtenaren aan de Leidse universiteit werd hij op 18 december 1940 door de Duitse bezetter opgepakt.

Hij verbleef in de gevangenis van Scheveningen, het concentratiekamp Buchenwald, het kamp Vught en het kamp Sachsenhausen, tot hij in februari 1945 in het concentratiekamp Bergen-Belsen terechtkwam. Daar overleed hij vlak voor de bevrijding op 42-jarige leeftijd aan de gevolgen van vlektyfus.

Professor Telders is de naamgever van de internationale wedstrijd Telders International Moot Court Competition, een van de voornaamste internationale pleitwedstrijden voor rechtenstudenten.