Peter Verstraten bij NPO Radio 1 over ‘hoestende majoor’ Charles Ingram

Het programma ‘Wat het daglicht niet verdragen kan’ van NPO Radio 1 kijkt elke week naar de donkere kant van de actualiteit en maatschappij. Filmwetenschapper Peter Verstraten sprak over majoor Charles Ingram, die schuldig werd bevonden aan bedrog bij een spelshow.

Charles Ingram met zijn vrouw

Op de Britse zender ITV is een driedelige miniserie verschenen over majoor Charles Ingram, de man die werd beschuldigd van valsspelen bij een uitzending van ‘Who Wants To Be A Millionaire’ uit 2001. Hij zou door hoestende mensen in het publiek hebben kunnen vaststellen wat het goede antwoord was. Het klaarblijkelijke bedrog werd opgemerkt door programmamakers en de uitzending werd in eerste instantie niet uitgezonden.

In 2003 kwam er een officiële rechterlijke uitspraak waarbij Ingram schuldig werd bevonden en als onderdeel van deze uitspraak is de aflevering uiteindelijk toch uitgezonden. Fragmenten van de uitzending werden goed ontvangen op YouTube en andere kanalen, en door deze populariteit is ITV waarschijnlijk op het idee gekomen om hier een miniserie over te maken.

Verstraten zegt dat hij Ingram niet per definitie als ‘schuldig’ ziet, omdat het ook afhangt van hoe je naar de zaak kijkt. Bij bijvoorbeeld een toneelstuk dat over het voorval is gemaakt en waarbij het publiek digitaal kon stemmen of Ingram schuldig was of niet, bleek dat het antwoord gedurende de voorstelling kon veranderen. Verstraten stelt dat deze twijfelachtigheid misschien wel de reden is voor de aantrekkingskracht van het onderwerp en dus ook de serie.

Meer weten?

Luister de volledige uitzending met Peter Verstraten terug op de website van NPO Radio 1.