Honours Student van LUC The Hague toegelaten tot Yenching Academy

Sylvie Ramakers van het Leiden University College The Hague is toegelaten tot de prestigieuze Yenching Academy van Peking University in Beijing, China. Zij is de derde LUC-alumnus in vijf jaar die het gelukt is om door te stoten in de notoir competitieve selectie.

De Yenching Academy selecteert jaarlijks 120 studenten uit duizenden aanmeldingen. De twintig jaar oude Sylvie Ramakers begint in september 2020 aan haar master's opleiding. Zij gaat een programma in China Studies volgen. Ramakers hoopt dat dit haar in staat zal stellen een brug te bouwen tussen China en anderen landen door gebruik te maken van zowel Oosterse als Westerse perspectieven over China's verleden, heden en toekomst.

Bij Leiden University College The Hague, volgde Ramakers naast de vakken die onderdeel waren van haar major 'Earth, Energy and Sustanability' ook vakken uit de majors 'International Justice' en 'Governance, Economics and Development'. Dankzij haar gevarieerde vakkenpakket en achtergrond, zal zij goed beslagen ten ijs kunnen komen op Yenching, waar zij zich voor haar onderzoek zal focussen op 'Law & Society'.

Het programma komt volgens haar overeen met de interdisciplinaire aanpak van LUC: 'Net als bij LUC, moeten we eerst verplichte vakken volgen zoals 'China in Transition', waarbij ingegaan wordt op onderwerpen zoals modernisering en duurzaamheid. Pas daarna kunnen we onze eigen keuzevakken kiezen, die voor mij binnen de Law & Society-discipline zullen vallen. Er wordt ook veel aandacht besteed aan leiderschap en extracurriculaire activiteiten, zoals bijvoorbeeld het organiseren van het Yenching Global Symposium.'

Een goede kennis van China is cruciaal voor de toekomst

Ramakers is een van de voorlopers van haar cohort en haar toewijding als het gaat om haar studie en haar ambitie om zich verder te ontwikkelen heeft zij inmiddels al meerdere malen bewezen. Wat maakte dat zij Yenching Academy koos, terwijl zij als student de hele wereld aan haar voeten heeft en de mogelijkheden voor het grijpen liggen?

'Ik denk dat het cruciaal is om China beter te leren begrijpen, zeker met het oog op de uitdagingen die we samen zullen moeten oplossen zoals klimaatverandering. Yenching biedt een interdisciplinaire aanpak als het gaat om China Studies en allerlei extra opties zoals een veldwerkmodule voor onderzoek. Ik ben gevallen voor het internationale karakter en het feit dat we ook de Chinese taal moeten leren! Ik ben ook echt enthousiast over het feit dat ik aan de Peking University ga studeren en kijk er naar uit om op ontdekkingstocht te gaan door Beijing.'

Wat zorgde ervoor dat Ramakers opviel tussen die duizenden andere aanmeldingen gezien de competitieve selectie van het programma? Ramakers is ervan overtuigd dat haar onderscheidende aanmelding het gevolg is van haar langdurige interesse in China. 'Twee jaar geleden nam ik deel aan de Netherlands Asia Honours Summer School (NAHSS), dat bestond uit een consultancy project voor Unilever gevolgd door een vierweekse summer school in Chengdu, China. Ik denk dat die ervaring ze kon overtuigen van mijn interesse in China en dat dit in combinatie met mijn andere internationale ervaringen duidelijk liet zien dat ik geschikt was voor dit programma. Sylvie is ervan overtuigd dat het haar, dankzij de ervaringen die zij heeft opgedaan tijdens de NAHSS in combinatie met haar jaar als uitwisselingsstudent bij LUC's partneruniversiteit UC Berkeley in de VS, weinig moeite zal kosten om zich aan te passen.

Meerwaarde van LUC

Sylvie is ervan overtuigd dat het interdisciplinaire onderwijs en het hoge leertempo van LUC The Hague in belangrijke mate zullen bijdragen aan een soepele overgang naar haar masters opleiding aan Yenching. 'Ik ga iets studeren waar ik nog niet echt eerder aandacht aan besteed heb, dus verwacht ik dat mijn LUC-ervaringen in de zin van korte en intensieve lesblokken, waarin we ons heel snel nieuwe vaardigheden en kennis moesten eigen maken, zeker zullen helpen. Het programma is zeker ook interdisciplinair, dus kan ik mooi toetsen of LUC's favoriete selling point ook echt werkt.' Meer dan 80% van de studenten van Yenching Academy is internationaal en Ramakers is er dan ook van overtuigd dat de periode waarin zij deel uitmaakte van LUC's hechte community haar niet alleen op academisch vlak goed van pas zal komen. Wat wel een grote verandering zal zijn voor Sylvie is het feit dat ze de enige zal zijn in haar nieuwe cohort die de Nederlandse nationaliteit heeft.

Na haar afstuderen zal zij zich Master of Law mogen noemen. Sylvie houdt vooralsnog haar opties na Yenching open, maar ze hoopt in de toekomst haar expertise op het gebied van recht en duurzaamheid te kunnen combineren door zicht te richten op milieuwetgeving en -regulering in China.

De Yenching Academy brengt jonge mensen samen die hebben aangetoond dat zij talent hebben voor leiderschap en innovatie. Op Yenching zullen zij worden ondergedompeld in een intensieve leeromgeving waar zij de mogelijkheid geboden wordt het verleden, heden en de toekomstige rollen van China op het wereldtoneel te ontdekken. Het doel van de Academy is om een nieuwe generatie wereldburgers te creƫren met een genuanceerd beeld van China.