Alwin Kloekhorst bij Unity.NU over zijn passie voor dode talen

Elke week ontvangt Christine Carrington voor het programma ‘Het Nachtelijk Gesprek’ van Unity.NU een bekende regiogenoot in haar slaapkamer voor een openhartig gesprek. Deze week was Alwin Kloekhorst, universitair hoofddocent bij Taalwetenschappen, te gast. Hij sprak o.a. over zijn interesse voor taalwetenschap en vooral dode talen.

Kloekhorst vond het als kind al fascinerend dat je in de huidige wereld sporen kunt vinden van het verleden. Hij is zich uiteindelijk gaan richten op taalwetenschappen, omdat je door taal de geschiedenis kan reconstrueren. Dit komt doordat verschillende talen toch enkele overeenkomsten hebben in bijvoorbeeld grammatica of spellingsregels. Aan de hand van deze verwantschap is het mogelijk om met redelijke precisie een reconstructie te maken van de ‘moedertaal’ waaruit deze talen zijn ontsprongen. Kloekhorst richt zich in zijn huidige onderzoek op het Hittitisch, een taal die rond 1200 voor Christus is uitgestorven, en wat de positie van deze taal was ten opzichte van het Indo-Europees, de ‘moeder’ van alle talen die van Europa tot India gesproken worden. Momenteel wordt door veel wetenschappers aangenomen dat het Hittitisch een ‘dochter’ is binnen de Indo-Europese taalfamilie. Echter denkt Kloekhorst dat hij kan bewijzen dat het juist een ‘zus’ was geweest, wat kan duiden op het bestaan van een ‘grootmoedertaal’.

Meer weten?

Kijk de volledige aflevering van ‘Het Nachtelijk Gesprek’ met Alwin Kloekhorst terug op de website van Unity.NU.