Universitaire topvrouwen in Leidse Top 50

Op Internationale Vrouwendag (8 maart) werd de eerste Leidse Top 50 bekendgemaakt: vijftig Leidse vrouwen die door hun activiteiten in Leiden het afgelopen jaar het verschil hebben gemaakt. In de lijst prijken vele vrouwen die een band hebben met onze universiteit.

In de categorie Wetenschap en Hoger onderwijs zijn, niet geheel verrassend, alle vijf de vrouwen onderzoeker of wetenschapper bij de Universiteit Leiden. Maar ook in andere categorieën staan er wetenschappers, medewerkers of studenten op de lijst.

Alle ‘universitaire topvrouwen’ die in de Leidse Top 50 zijn:

• Martina Vijver: hoogleraar ecotoxicologie, onderzoekt de schadelijkheid van stoffen op onze leefomgeving en is de drijvende kracht achter het Levend Lab.
  • Melissa Little: Leidse eredoctor in 2019, krijgt de erkenning voor haar baanbrekende ontdekkingen op het gebied van regeneratieve geneeskunde van de nier.
  • Aya Ezawa: als diversity officer van de Universiteit Leiden zet zij zich in om een diverse en inclusieve universiteit tot stand te brengen.
  • Irene Groot: doet onderzoek naar de productie van duurzame materialen en zet zich in voor jonge vrouwelijke bètawetenschappers via het vrouwennetwerk RISE.
  • Joanne van der Leun: decaan van de rechtenfaculteit die zich afgelopen jaar heeft ingezet voor een toekomstbestendige faculteit in verbinding met de stad, onder meer door in het gebied rondom het Van der Werfpark een Leiden Law Park te realiseren.
  • Minke Holleman: was afgelopen jaar dé spin in het web van de viering van 444 jaar Universiteit Leiden.
  • Nynke Feenstra: promovendus die zich naast haar onderzoek inzet voor het vergroten van de toegankelijkheid van de maatschappij, in het bijzonder van musea, voor mensen met een beperking.
  • Fleur Peterse: praeses van de oudste en grootste Leidse studentenvereniging LSV 'Minerva', waar ze onder andere activiteiten in verbinding met de stad organiseert zoals de Leidenarenborrel en het Grachtenconcert.
  • Felienne Hermans: universitair hoofddocent aan het Leiden Institute for Computer Science waar ze niet alleen onderzoek doet naar programmeeronderwijs voor kinderen, maar ook de vertaalslag maakt naar de praktijk.
  • Andrea Evers: hoogleraar gezondheidspsychologie, won in 2019 de Stevinpremie, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding voor onderzoek met een maatschappelijk impact.
  • Katja Malokhvei: Studente en voorzitter van de Veerstichting waar zij zich inzet om het deelnemersveld van het symposium diverser te maken.
  • Lara Ummels: sinds 2018 Kennismakelaar voor Leiden Kennisstad. Zij werkt in opdracht van Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden, Leids Universitair Medisch Centrum en Gemeente Leiden aan de uitvoering van een samenwerkingsovereenkomst die deze vier partijen in 2017 met elkaar zijn aangegaan.

De Leidse Top 50 is een initiatief van Feminist Evolution Leiden. Elke inwoner van Leiden kon vrouwen aandragen voor de lijst. De selectie werd gemaakt door initiatiefnemers Liang de Beer en Jenny Bruin, in samenwerking met een jury.

Bekijk de volledige Leidse Top 50 van Feminist Evolution Leiden