Netspar Grant voor juridisch-economisch onderzoek naar gendergaps in pensioen

Onderzoekers van de afdelingen Economie en Sociaal Recht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid ontvangen een Netspar Topicality Grant voor hun gezamenlijke onderzoeksvoorstel 'De pensioen gendergap in Nederland'.

De pensioen-gendergap heeft de aandacht van de Europese Commissie, onder meer in het kader van implementatie van de European Pillar on Social Rights. Nederland scoort internationaal relatief slecht wat betreft het pensioengat tussen mannen en vrouwen. Sterker nog: Nederland heeft de grootste gendergap in pensioen van de EU, te weten 45,4 procent (Europese Commissie 2018). Het verkleinen van de pensioen-gendergap is belangrijk voor de toekomstige financiĆ«le zelfredzaamheid van vrouwen. Bijvoorbeeld na een scheiding of overlijden van hun partner.

De Netspar Grant stelt de onderzoekers in staat om het komende jaar onderzoek te doen naar de ontwikkelingen, oorzaken en mogelijke oplossingen voor de pensioen-gendergap in Nederland. Meer specifiek biedt het onderzoek inzicht in het vermogen van bestaande arbeidsrechtelijke en pensioenrechtelijke spelregels tot verkleining van dit pensioengat, met specifieke aandacht voor anti-discriminatiebepalingen.

Voor meer informatie verwijzen we naar de website van Netspar.

Europese Commissie (2018), Pension Adequacy Report 2018: current and future income adequacy in old age in the EU, volume 1, p. 69-70.