‘Kunnen computers rechtspreken?’

Is de robotrechter het ideale hulpmiddel voor overbezette rechters of verdwijnt de menselijk maat op deze manier uit de rechtszaal? Volgens voorstanders zouden machines, voorzien van moderne AI-technieken, in de nabije toekomst tot beslissingen kunnen komen die de menselijke maat te boven gaan.

Prof. dr. Jaap van den Herik

Jaap van den Herik, hoogleraar juridische informatica, is zo'n voorstander van de robotrechter. Hij is één van de eerste onderzoekers in Nederland op het gebied van Artificial Intelligence en LegalTech. In 1991 sprak hij zijn oratie uit met de titel ‘Kunnen computers rechtspreken?’ Een vraag die nog altijd relevant is. In de Nationale Data Podcast gaat hij in op deze vraag en de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie.