Leidse biologie gewaardeerd met grote NWO-beurzen

Een Vici-beurs en ENW-GROOT: wetenschappers van het Instituut Biologie Leiden hebben prestigieuze beurzen van NWO toegekend gekregen. Van onderzoek naar bacteriën zonder celwand tot planten versterken met behulp van micro-organismen.

Bacterie zonder harnas

Met een Vici van 1,5 miljoen heeft microbioloog Dennis Claessen van het Instituut Biologie Leiden (IBL) een zeer respectabele persoonlijke beurs ontvangen van NWO. Zijn onderzoek richt zich op bacteriën die onder stressvolle omstandigheden cellen kunnen voortbrengen zonder celwand, terwijl de celwand de bacterie juist beschermt tegen verschillende vormen van stress. Een ogenschijnlijk onlogische eigenschap van sommige bacteriën dus, waar Claessen een verklaring voor hoopt te vinden.

Gewassen helpen

Een ENW-GROOT van 3 miljoen euro is toegekend aan een consortium onder leiding van hoogleraar Microbiële interacties en diversiteit Jos Raaijmakers (IBL/NIOO), hoogleraar Moleculaire biotechnologie Gilles van Wezel (IBL) en hoogleraar Plant-Microbe Interacties Corné Pieterse (UU), samen met hoogleraar Ultrastructuurbiologie Ariane Briegel (IBL), Marnix Medema (WUR) en Saskia van Wees (UU). De universiteiten van Leiden, Wageningen en Utrecht ontvangen ieder 1 miljoen voor een samenwerking naar micro-organismen die in plantenweefsels leven en de plant kunnen helpen tegen stresssituaties zoals droogte, ziekten en insecten. Meer inzicht in hoe de micro-organismen samenwerken met planten biedt mogelijkheden voor hogere gewasproductie, ook in ongunstige omstandigheden. Met het oog op klimaatverandering en bevolkingsgroei is dit van groot belang voor de wereldwijde voedselvoorziening.

Biologische pacemaker

Een andere ENW-GROOT is toegekend aan een consortium waarvan hoogleraar Mathematische biologie Roeland Merks deel uitmaakt. Naast zijn aanstelling bij het IBL is Merks eveneens hoogleraar bij het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden. Vanuit die functie bij het MI maakt hij deel uit van een consortium – met Amsterdam UMC, Universiteit Twente en het Hubrecht Instituut – dat onderzoek gaat doen naar biologische pacemakers.