Flitsinterview met alumna Catheel Pino

Het is weer tijd voor een flits interview met een alumnus. Dit keer een jonge alumna, afgestudeerd in 2016, Catheel Pino.

Wanneer ben je afgestudeerd en welke afstudeerrichting heb je gedaan?

Ik ben afgestudeerd in 2016 in staats- en bestuursrecht.

Waarom had je voor Leiden gekozen om te studeren?

Leiden is een echte studentenstad, niet te groot en heeft (ook internationaal) een goede reputatie!

Hoe heeft de periode in Leiden jou gevormd en bijgedragen aan wat je nu doet en hoe je nu zaken aanpakt?

Door mijn studie heb ik geleerd zelfstandig te denken vanuit een juridisch kader (en soms ook juist niet). Daarbuiten (via studie- en studentenverenigingen en commissies) heb ik geleerd hoe ik kan samenwerken op een leuke, effectieve manier die bij mij past. Daar heb ik nog steeds profijt van!

Wat vind je het meest inspirerende van je werk en had je dit zo verwacht tijdens je studie?

Dat recht pas echt interessant wordt en gaat ‘leven’ in combinatie met andere disciplines zoals bestuurskunde, financiën of technologie. Dat had ik zeker niet verwacht, omdat er bijna geen aandacht wordt besteed aan interdisciplinair werken in de studie!

Doe je nog wel iets voor/met je alma mater? Zo niet, waarom niet en zo ja, waarom doe je dit?

Ik heb recent een webinar gegeven waarin studenten vragen konden stellen over mijn studie, werk en loopbaan en andere adviezen. Ik vond het mooi om wat ik de afgelopen tien jaar heb geleerd, te kunnen delen met studenten. In het begin van de webinar was het even wennen, maar snel vond ik het echt leuk!

Welke tip wil jij meegeven aan (vrouwelijke) juristen?

Doe zoveel mogelijk wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt, dan leer je het meest en komen andere leuke, interessante kansen vanzelf op je pad.

Meer weten over Catheel Pino of andere alumni? Bekijk onze webinarsite!

Webinarsite