Een samensmelting van lezen en programmeren

De werelden van programmeren en lezen lijken erg verschillend. Toch gaan ze in het nieuwe leesboek ‘De Programmeerbende’ hand in hand. Op 26 februari lanceerden auteur Inge Strijker, en mede-bedenker en computerwetenschapper Felienne Hermans het boek bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS).

Spannend verhaal

‘Als je wil leren programmeren is er op internet van alles te vinden. Maar voordat kinderen hiernaar op zoek gaan, moet je ze enthousiast maken,’ zegt Hermans, ‘En dat is precies wat we met dit boek willen bereiken. Het is geen lesboek of schoolboek, maar een spannend verhaal waarin kinderen programmeren en spannende avonturen meemaken.’

Scratch

Nadat hoogleraar Data Science Aske Plaat de middag opent gaan de kinderen meteen met programmeertaal Scratch aan de slag. Het bijzondere aan het boek is dat kinderen al lezend leren over computers en programmeren. De programma’s in het verhaal kunnen de lezers zelf namaken in Scratch. Hermans gaf tijdens de lancering een mini-workshop programmeren, waarin de kinderen kennis maakten met de computertaal.

Decaan Michiel Kreutzer benadrukte het belang van computers en programmeren: ‘Jullie zijn nu al veel met computers bezig, en dat gaat met de jaren alleen maar meer worden,’ aldus Kreutzer.

Auteur Inge Strijker las tot slot haar favoriete passage uit het boek voor, waarna hoogleraar Wetenschapscommunicatie Ionica Smeets samen met haar zoon Tex het eerste exemplaar in ontvangst nam.

De hoofdpersoon van het boek is een fictieve versie van Hermans in haar jonge jaren. Hermans is universitair hoofddocent Programmeeronderwijs aan de Universiteit Leiden. Inge Strijker, schrijver van 'De Programmeerbende', is onderzoeker en docent HBO-ICT op Hogeschool Windesheim.

Benieuwd naar het boek? Hij ligt nu in de boekhandel.