Blazen windturbines de langebaanschaatsers richting een gouden plak?

Team Jumbo-Visma gaat voor goud bij de WK afstanden dit weekend in Salt Lake City. Hiervoor hebben ze gewerkt aan een nieuwe speciale trainingsmethode. De Data Mining & Sports groep van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) was betrokken bij de ontwikkeling van deze methode.

Hoge snelheid

‘Salt Lake City, waar dit jaar de WK Afstanden plaatsvinden, ligt meer dan een kilometer boven de zeespiegel. De Utah Olympic Oval is, zoals ze dat noemen, een hooglandbaan. De luchtdruk is hier veel lager dan bijvoorbeeld in Thialf. Door de lagere luchtdruk is er een lagere luchtweerstand,’ vertelt schaatscoach Jac Orie. ‘Hierdoor halen de schaatsers altijd hogere snelheden in die wedstrijden.’ Door de hogere snelheid waaraan de schaatsers niet gewend zijn, krijgen ze problemen bij de slagfrequentie en het aansnijden van bochten. Schaatsers kunnen hierdoor de bocht niet goed houden.

Wind in de rug

In project Vortex werden de omstandigheden van Salt Lake City en Calgary nagebootst in Thialf. Door  grote ventilatoren naast de baan te plaatsen, creëerde ze een luchtstroom die de schaatsers als het ware de wind in de rug geeft. De schaatsers kunnen hierdoor van te voren wennen aan de hoge snelheden en zijn daardoor beter voorbereid op Salt Lake City.

Meetschaats

Jeroen van der Eb, onderzoeker bij het LIACS, werkt samen met Viking en de Vrije Universiteit aan de ‘meetschaats’ waarbij sensoren in de schaats krachten kunnen meten die door de schaatser worden uitgeoefend. ‘We hebben met Jac Orie een test gedaan met windturbines in Thialf. Zonder wind in de rug kunnen schaatsers hard een bocht rijden. Maar met wind in de rug bleken ze daar veel meer moeite mee te hebben. Of dit komt door bijvorbeeld een iets hogere snelheid of verandering in techniek wordt nu onderzocht.’

Leermoment

Sinds de zomer trainen de schaatsers al met deze methode, die samen met Red Bull is ontwikkeld. Jac Orie: ‘Ik hoop dat door de hogesnelheidstraining de foutjes die we normaal maken, minder zullen zijn. En dat we sneller wennen aan de snelheid. Maar ook al zou hier uiteindelijk niks uitkomen, dan nog leer je er veel van.’

ⓒ Jarno Schurgers/Red Bull. Jeroen van der Eb legt uit wat de meetgegevens laten zien.