Stephan Raaijmakers benoemd tot bijzonder hoogleraar Communicatieve AI (Artificial Intelligence)

Stephan Raaijmakers is sinds november jl. bijzonderhoogleraar Communicatieve AI (Artificial Intelligence) bij het LUCL. Raaijmakers onderzoekt hoe taalwetenschap kan helpen bij het slimmer worden van Artificial Intelligence.

Stephan Raaijmakers

Artificial Intelligence in complexe situaties

'Mijn hoop is dat communicatieve AI bijdraagt aan het verkrijgen van vertrouwen in AI, en daarmee aan een succesvolle symbiose tussen machine en mens. Aan de ene kant horen we dat AI de mens voorbijstreeft, in domeinen als de medische wetenschap (diagnose), gaming (schaken, GO, poker) of spraakherkenning. Maar, aan de andere kant zien we nog weinig AI in situaties waar de mens complexe beslissingen neemt. Artsen vertrouwen niet blindelings op een deep learning systeem - complexe netwerken waaruit AI tegenwoordig grotendeels bestaat - voor kankerdiagnose als ze er geen inzicht in krijgen', legt Raaijmakers uit.

Inzicht in deep learning

Het verkrijgen van meer inzicht in deep learning systemen en het bieden van uitlegbaarheid aan gebruikers is een belangrijk onderwerp van de leerstoel. Het aanleren van communicatief gedrag aan dit soort systemen, zoals het voeren van dialogen, is cruciaal, aldus Raaijmakers. ‘Deze netwerken kunnen goed leren uit voorbeelddata, maar zijn niet erg communicatief. Het is lastig te achterhalen hoe een deep learning systeem tot zijn conclusie komt, en op welke voorbeelddata die conclusie gebaseerd is.’ Ook wil Raaijmakers graag onderzoeken hoe deep learning en taalkunde van elkaar kunnen profiteren want volgens hem zou de koppeling van de moderne AI en taalkunde voor beide gebieden nieuwe en vruchtbare inzichten opleveren.

Waarde voor de maatschappij

De bijzondere leerstoel wordt mede mogelijk gemaakt door zijn huidige werkgever TNO. De missie van TNO is om academische kennis praktisch te toetsen, toepasbaar te maken en verder te ontwikkelen voor de maatschappij. Momenteel werkt Raaijmakers bij TNO aan diverse projecten rond communicatieve AI, zoals een medische toepassing waarbij een deep learning systeem wordt getraind op het herkennen van malaria-infecties in bloed. Ook is hij druk met de afronding van zijn boek Deep Learning for Natural Language Processing (uitgever: Manning Publications), een boek vol voorbeeldcode voor iedereen die taal met behulp van deep learning wil analyseren.

'AI is niet eenvoudig, maar ook niet overdreven moeilijk'

‘Ik kijk uit naar de samenwerking met het LUCL, LIACS en Digital Humanities. Ik hoop te leren van de neuro-, psycho- en andere linguïsten binnen het LUCL. En ik verheug me op het opbouwen van een actief kennisnetwerk.’ Verder vindt Raaijmakers het heel belangrijk om letterenstudenten te wijzen op de kansen die AI hun biedt. ‘Als letterenstudent beschik je over waardevolle en relevante kennis voor de nieuwe generatie AI-systemen. AI is niet eenvoudig, maar ook niet overdreven moeilijk. Ik hoop in mijn colleges die boodschap te kunnen overbrengen en studenten enthousiast te krijgen voor dit vak.’