Dubbelrol Nationale ombudsman Reinier van Zutphen onwenselijk

Deskundigen zijn bezorgd over de nevenfunctie van Nationale ombudsman Reinier van Zutphen als voorzitter van het Juridisch Loket nu die organisatie in opspraak is geraakt vanwege een bestuurscrisis. De dubbelrol mag misschien wel maar wenselijk is het niet.

'Van Zutphen is door zijn rol als toezichthouder bij het Juridisch Loket aandeelhouder van de problemen bij die organisatie', zegt Wim Voermans, hoogleraar Staatsrecht aan de Universiteit van Leiden . 'Als een burger een klacht indient bij de Nationale ombudsman over de gesubsidieerde rechtsbijstand, moet hij kunnen rekenen op een onafhankelijke en onbevooroordeelde behandeling.

Volgens Voermans zou Van Zutphen zich hoe dan ook moeten afvragen of hij zijn dubbelrol in stand wil houden. 'Je kunt je afvragen of het slim is om in die Raad van Toezicht te blijven zitten. En als de plannen van de minister doorgaan, zal hij niet anders kunnen dan afzien van een van zijn functies. Het is misschien beter om dat voor te zijn.'

Lees het volledige Volkskrant-artikel