Yisheng Development

Bio Science Park: van lege polder tot hip stadsdeel

Nieuwe woningen in oude labs en opvallende architectuur voor universiteitsgebouwen en hightechbedrijven. Plus groene recreatieparken aan het water. Een expositie in de Oude UB laat zien hoe ingrijpend het Leiden Bio Science Park de komende jaren gaat veranderen.

De paviljoens van het academisch ziekenhuis met daarachter de nog grotendeels lege polder.

De tentoonstelling toont in vogelvlucht hoe het Bio Science Park zich de afgelopen decennia ontwikkelde. Achter het gebied van het centraal station verrees in 1928 het nieuwe academische ziekenhuis. In plaats van één groot gebouw werd het een medisch dorp met diverse paviljoens, zodat mogelijke infectieziektes snel ingedamd konden worden.

Het Gortercompex. Woningen in het oude labgebouw en in nieuwe woontorens. Beeld: Group A architecten

Studenten trekken in de schotel

Van dit idee zijn ze later weer afgestapt: veel ziektes verspreiden zich immers ook gemakkelijk door de lucht. In de jaren ’90 kwamen de verschillende ziekenhuisafdelingen weer samen in één gebouw, het huidige LUMC. Achter de paviljoens kocht de universiteit in 1957 een lap poldergrond om de faculteit Wiskunde- en Natuurwetenschappen (W&N) de ruimte te geven. In 1970 trokken de eerste studenten in het opvallende Gorlaeus Collegezalengebouw (bekend als ‘de schotel’) van W&N en hierna nam de faculteit haar intrek in diverse andere nieuwe panden in de polder. Daarnaast vestigden zich in dit gebied meer dan honderd bedrijven en organisaties uit de Life, Science & Health sector.

Wonen in een oud lab

Naast een terugblik kijkt de expositie, die samengesteld is door de afdeling Vastgoed van de universiteit, vooral vooruit. Van een park met voornamelijk universiteitsgebouwen en kantoren ontpopt het gebied zich tot een levendig stadsdeel van Leiden en Oegstgeest. Er worden meer dan duizend nieuwe appartementen gebouwd voor studenten en andere Leidenaren. Een deel daarvan wordt gebouwd in oude karakteristieke laboratoria zoals het Gortergebouw en daarnaast verrijzen er nieuwe woontorens. De universiteit bouwt hier ook een groter sport- en tentamencentrum. Daarnaast komen er meer bedrijven op het gebied van Life, Science & Health en de ruimtevaartsector wordt versterkt met de vestiging van het nieuwe hoofdkwartier van ruimtevaartorganisatie SRON.

Schilperoortpark
Het nieuwe Schilperoortpark. Beeld: EDM Tuin en Landschap

Groener en socialer

Er wordt ook geïnvesteerd in een groene omgeving. Op de tentoonstelling staan panelen met artist’s impressions van de veranderingen. Er komen twee parken (waarvan het Schilperoortpark bij de Wassenaarseweg al bijna gereed is) en nieuwe ontmoetingsplaatsen zoals pleinen, horeca en winkels. Bovendien komt er een autoluwe entree waar bewoners en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten langs het water of een balletje kunnen trappen op het gras. Het Bio Science Park wordt dus ook na kantoortijd een levendige plek.

De fietsenstalling op de resten van het Gorleauslaboratorium. Beeld: West 8

Tuin op fietsenstalling

Een aantal gebouwen is al gesloopt en een groot deel van de oude materialen worden verwerkt in de nieuwe panden. Zo veranderen de stalen pijlers van het gesloopte Gorleauslaboratorium in een nieuw beplante pergola en in de voormalige kelder en op de begane grond komt een megagrote fietsenstalling die ook een weelderige daktuin krijgt.

Betere wandel-en fietspaden

Het doel is een biodiverse omgeving met veel verschillende soorten beplanting. Alle gebouwen krijgen een groene zone van ten minste vijf meter aan de openbare weg en er worden nieuwe bomen geplant zoals wilgen, essen en berken. Betere fietspaden en meer voetgangerszones maken het gebied vriendelijker voor fietsers en wandelaars.

Benieuwd hoe die mix van wonen, studeren, ondernemen en recreëren eruit gaat zien? De tentoonstelling is tot 28 februari te zien in de Oude UB.

Tekst: Linda van Putten
Video: Sean van der Steen