West 8

Nieuw Campusplein Leiden Bio Science Park straks ook voor cultuur- en sportliefhebbers

Een nieuw, groot Campusplein op het Leiden Bio Science Park gaat in de toekomst gebruikt worden voor allerlei activiteiten voor studenten, medewerkers en inwoners van Leiden. Denk bijvoorbeeld aan een kennisfestival, voorstellingen en sportactiviteiten.

Grote ligweide

De Universiteit Leiden wil het Campusplein, het hart van het park, zo inrichten dat een groene en ontmoetingsplek wordt met een vijver en zitjes, maar vooral ook met een grote ligweide. Dit plein zal vooral veel worden gebruikt als ontmoetingsplek van de ‘eigen’ studenten en medewerkers van de Science Campus (de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen), waar zij kunnen werken en studeren. Maar straks zijn dus ook inwoners van de stad hier welkom: omwonenden (er komt woningbouw in het gebied) maar ook cultuurliefhebbers en sportliefhebbers.

Kennisfestival of yogaclinic

Architectenbureau West 8 heeft in opdracht van de universiteit een schetsontwerp van het Campusplein gemaakt. Dit plein wordt het hart van het LBSP en strekt zich uit tussen de gebouwen. Het is de bedoeling dat diverse doelgroepen en gebruikers in de toekomst kunnen gaan meedenken over het gebruik van dit plein. Zoals studenten en medewerkers, maar bijvoorbeeld ook omwonenden en het sportcentrum van de universiteit. Een festival programmeren op het Campusplein, een openluchtbioscoop of een yogaclinic − dat behoort straks allemaal tot de mogelijkheden.

Impressie van het Campusplein, straks geschikt voor tal van activiteiten. © West 8

Oplevering in 2023

Toekomstige gebruikers zijn op dit moment al vertegenwoordigd in een klankbordgroep waarin zij meedenken over het ontwerp. Naast verschillende universitaire organisaties en de parkorganisatie van het Leiden Bio Science Park, praten ook studenten mee. Het ontwerp van het Campusplein wordt de komende periode verder uitgewerkt. De realisatie van het plein gebeurt in twee fases in verband met de vele andere bouwprojecten in de omgeving. In 2023 is het hele plein klaar.

Groene fietsenstalling

De onderste lagen van de oude Gorlaeus Hoogbouw zijn gespaard gebleven tijdens de sloop. Hier wordt een nieuwe, groene fietsenstalling van gemaakt.  Op kelder- en begane grondniveau komen de fietsparkeerplaatsen, en de eerste verdieping wordt een sfeervolle daktuin. Een deel van de oude staalconstructie gaat dienen als begroeide pergola.

Groene fietsenstalling en vijvers. © West 8

Transformatie Bio Science Park

De komende jaren wordt het Leiden Bio Science Park getransformeerd van bedrijventerrein naar innovatiedistrict. Het Campusplein wordt het hart van dit gebied. Het bevindt zich tussen een grootschalige ontwikkeling van woningbouw in het zogenoemde entreegebied aan de Plesmanlaan, het nieuw te bouwen sport- en tentamencentrum, het Collegezalengebouw en de tweede bouwfase van het Gorlaeus Gebouw van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Afbeeldingen: West 8

Impressie van de fietsenstalling, op de resten van het oude laboratorium.
Impressie van de fietsenstalling, op de resten van het oude laboratorium. © West 8