Parade vol creatieve wetenschapscommunicatie

Van verhaaltjes voor het slapengaan over wiskunde tot podcasts over microplastics en games over onkruid, tijdens de eindpresentatie op 20 december presenteerden masterstudenten Science Communication & Society de door hen ontwikkelde producten. Veel producten zijn al geïmplementeerd door de opdrachtgevers, of zullen binnenkort worden ingezet.

Vlak voor de kerstvakantie zit de collegezaal in het Sylviusgebouw vol met studenten, onderzoekers en andere betrokkenen. Masterstudenten van de track Science Communication & Society gaven hun presentaties over wetenschapscommunicatieproducten die ze hadden ontwikkeld in opdracht van interne en externe opdrachtgevers. In elf korte pitches presenteerden de studenten hun werk. De onderwerpen en producten waren zeer divers, gemaakt voor jong en oud.

De Hortus cargo bike als verrijdbare tentoonstelling (bron: Marloes Holierhoek, Renske de Boo, Anna Levering, Laurien Detmar)

Verven met mos

De Hortus botanicus Leiden was een van de opdrachtgevers met hun project ‘Stoepplantjes’. Verschillende groepen studenten ontwikkelden creatieve producten om jongeren te interesseren voor planten in de stad. De studenten bedachten een verrijdbare tentoonstelling met een verticale tuin van seizoensplanten, een kwartetspel over straatplanten en instructies om experimenten met straatplantjes te doen, zoals een herbarium maken en schilderen met mos. De producten worden verder ontwikkeld en komen beschikbaar op de Hortus-website, volgens opdrachtgever Hanneke Jelles van de Hortus botanicus Leiden.

Programmeren met kinderen

Er werden ook meerdere producten voor leraren in het basisonderwijs en schoolkinderen ontwikkeld. Felienne Hermans van het Leiden Institute of Advanced Computer Science was één van de opdrachtgevers. Voor haar ontwikkelden de studenten een website voor leraren in het basisonderwijs die interesse hebben in programmeren, maar niet weten hoe ze moeten beginnen. De quick start guide-website kan hen daarmee op weg helpen.

Bioplastics door micro-organismen

Een heel ander resultaat is de Polymer Podcast die werd ontwikkeld voor Han de Winde en Arthur Ram van het Instituut Biologie Leiden. Vier studenten ontwikkelden twee podcasts voor een volwassen publiek: een Nederlandse editie over microplastics en een Engelse podcast over bioplastics gemaakt door micro-organismen. Han de Winde was blij met het resultaat en vroeg de studenten of ze beschikbaar waren om een ​​hele reeks podcasts te maken. Wellicht krijgt het project dus een vervolg.

Wiskunde voor het slapengaan

Een ander opmerkelijk product werd ontwikkeld voor kinderen van vijf tot acht jaar: een boek met verhaaltjes voor het slapengaan over wiskunde. De collegezaal was volledig stil toen het begin van een verhaal over de vierkleurenstelling werd voorgelezen. Het boek is geschreven in het Nederlands, maar opdrachtgever Francesca Arici van het Mathematisch Instituut hoopt dat het boek een succes wordt en dat vertalingen volgen. De studenten hebben contact met een uitgeverij en hopen hun product uit te brengen als een echt boek.

Nu ze hun training hebben afgerond, beginnen de masterstudenten in januari met hun stages. In september 2020 start een nieuwe groep studenten wetenschapscommunicatie met het ontwikkelen van creatieve producten. Ideeën voor projecten zijn welkom!

Wetenschapscommunicatie-projecten gezocht

Ben jij een onderzoeker, of werk je in een wetenschappelijke organisatie en wil je een project doen rondom wetenschapscommunicatie? Neem dan contact op met de Science Communication & Society onderzoeksgroep en pitch je idee. Wellicht kunnen studenten je helpen in 2020!

Science Communication & Society

Headerafbeelding gemaakt door: Sanne Romp, Rosemarijn Boekee, Tim Persoon, Lois van Laere