Christa Tobler spreker bij het interdisciplinaire Liechtenstein Instituut

Op 25 november 2019 gaf Christa Tobler een lezing over "De Institutionele Overeenkomst: tussen de EER en Brexit?" op het interdisciplinaire Liechtenstein Instituut in Bendern.

Het Liechtenstein Instituut is een interdisciplinair instituut met de afdelingen Geschiedenis, Politiek, Recht en Economie.

De lezing was een subonderdeel van een evenement getiteld "Van succesfactor naar risicofactor? Hoe Zwitserland de betrekkingen van Liechtenstein met de Europese Unie beïnvloedt". Vanuit het oogpunt van integratie bevindt Liechtenstein zich in een uitdagende dubbele situatie: enerzijds sloot het al in de jaren twintig van de vorige eeuw een douaneverdrag met Zwitserland, dat het land in veel opzichten sterk verbindt met Zwitserland, inclusief een monetaire unie. Anderzijds behoort Liechtenstein tot de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) die het Verdrag betreffende de Europese Economische Ruimte (EER) met de EU hebben gesloten.

De twee regimes verschillen sterk vanuit juridisch oogpunt, zowel inhoudelijk als institutioneel gezien. Tegelijkertijd beïnvloeden de juridische en politieke omstandigheden in de driehoek Liechtenstein - Zwitserland - EU elkaar.