Vier miljoen euro voor DIGITAL TWIN programma

Het vijfjarige DIGITAL TWIN programma kan van start nu NWO vanuit het programma Perspectief een subsidie van 4 miljoen euro toekent. Met de subsidie kunnen 19 nieuwe onderzoekers worden aangesteld.

Combineren met kunstmatige intelligentie

Het DIGITAL TWIN programma ontwikkelt methoden om van hightechsystemen nauwkeurige digitale tweelingen te maken: virtuele softwareversies waarmee je simulaties kunt doen om bijvoorbeeld te voorspellen hoe veranderingen in het ontwerp de prestaties beïnvloeden, hoe de besturing verbeterd kan worden, of welk onderdeel op welk moment onderhoud nodig heeft.

Digitale tweelingen zijn nu meestal nog gebaseerd op statische theoretische modellen die uitgaan van normaal gedrag. Door deze modellen te koppelen aan meetgegevens die aangeven hoe het systeem daadwerkelijk functioneert en deze data te combineren met kunstmatige intelligentie, maken de onderzoekers digitale kopieën die zichzelf continu verbeteren en aanpassen.

Samenwerking

In het programma werken zes universiteiten, waaronder Universiteit Leiden, samen met twaalf industriële partners en kennisorganisaties vanuit de hightech-, metaal- en composietindustrie. Het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) zal twee onderzoekers aanstellen.

Ontwikkelen modellen

De twee onderzoekers die LIACS aan zal stellen richten zich op het ontwikkelen en leren van modellen waarin kennis van hightechsystemen wordt gecombineerd met data. De geleerde modellen worden vervolgens gebruikt om anomalieën in hightechsystemen te detecteren, zodat bijvoorbeeld vroegtijdig onderhoud kan worden gedaan om zo ernstigere problemen te voorkomen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Het DIGITAL TWIN programma is een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Technische Universiteit Eindhoven, Technische Universiteit Delft, Universiteit Twente, Universiteit Leiden en Universiteit Tilburg samen met Airborne, Altran, ASML, ASM PT, Demcon, Fraunhofer Institute for Production Technology, Océ, Philips, Stamicarbon, Tata Steel, TNO en VDL Groep.

Meer informatie over het DIGITAL TWIN programma.