Universiteit Leiden als inspiratiebron voor nieuwe masteropleiding Kunstmatige Intelligentie en Data Science

In Thailand, Indonesië en Sri Lanka is er een dringende behoefte aan het ontwikkelen van geschikte onderwijsprogramma's om vaardigheden op het gebied van Data Science en Kunstmatige Intelligentie op te bouwen. Van 11 tot en met 15 november kwamen Europese en Aziatische experts op het gebied van onderwijs in Kunstmatige Intelligentie bijeen om een nieuw curriculum samen te stellen voor een masterprogramma in Data Science en Kunstmatige Intelligentie.

Aanhaken bij het digitale tijdperk

Thailand, Indonesië en Sri Lanka hebben veel baat bij het ontwikkelen van goede onderwijsprogramma's op het gebied van Data Science en KI. Het doel is om de economie te moderniseren, de overgang te maken naar een kenniseconomie en aan te haken bij het digitale tijdperk. Het Erasmus+ DS&AI project Curriculum Development in Data Science and Artificial Intelligence is geïntroduceerd om te helpen met dit doel.

De leden van de bijeenkomst.

Nieuw curriculum

Deelnemers van de bijeenkomst bezochten het Centre of Innovation van de Universiteit Leiden om het gebruik van Data Intelligence en Augmented and Virtual Realities in onderwijsprogramma's te ervaren. Ontmoetingen met docenten en onderzoekers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), en een bezoek aan het Media Lab, het Media Tech Lab en het Image Lab maakten ook deel uit van het programma. Het resultaat van de bijeenkomst is een nieuw curriculum voor een masterprogramma in Data Science en Kunstmatige Intelligentie. Dit zal worden toegepast in het academisch jaar 2020-2021 door de Aziatische universitaire partners.

Het LIACS was gastheer van de bijeenkomst en is een van de oprichters van het DS&AI project, onder leiding van de directeur van het onderwijs Marcello Bonsangue. Andere leden van het project zijn Felienne Hermans (hoofd van de programmeeronderwijsgroep), Frank Takes (lid van de Teaching Academy), Suzan Verberne, Jan van Rijn en Esme Caubo.

Voor meer informatie over het Erasmus+ DS&AI project kunt u contact opnemen met Marcello Bonsangue, coördinator Internationale Betrekkingen en Opleidingsdirecteur bij het Leiden Institute for Advanced Computer Sciences.