Subsidie voor behandeltool in de GGZ met Kim de Jong

Niet elke patiënt knapt op na een GGZ-behandeling voor angst of depressie. Om meer inzicht te krijgen in de effectiviteit van de behandeling ontwikkelt het Trimbosinstituut via machine learning een visuele tool. De "Stichting .nldomein"-fonds (SIDN-fonds) subsidieert dit project met onder meer de Leidse psycholoog Kim de Jong.

Behandelingen die niet leiden tot de gewenste verbetering gaan gepaard met een lage kwaliteit van leven en onnodige zorgkosten. Patiënten die niet geholpen zijn met hun behandeling zouden idealiter eerder gesignaleerd worden, zodat de behandeling tijdig kan worden aangepast. Met behulp van machine learning kan dit.

Het project, dat loopt tot december 2021, staat onder leiding van dr. Joran Lokkerbol van het Centrum voor Economische Evaluaties en Machine Learning van het Trimbos Instituut. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met prof.dr. Bea Tiemens, Radboud Universiteit en dr. Kim de Jong Universiteit Leiden.

Bron: Trimbosinstituut