Stefano Polla wint Lorentz Afstudeerprijs voor Theoretische Natuurkunde

Met zijn masterscriptie 'Quantum Digital Cooling' heeft Stefano Polla de Lorentz Afstudeerprijs gewonnen. De prijs, 3000 euro en een oorkonde, is maandag uitgereikt bij de Koninklijke Hollandse Maatschappij van Wetenschappen (KHMW) in Haarlem.

Polla beschrijft in zijn masterscriptie 'Quantum Digital Cooling' een methode om de quantumbits in een quantumcomputer te resetten naar de grondtoestand. Dit is een lastige opgave waar Polla grotendeels zelf een digitale methode voor ontwikkelde, die vermoedelijk snel getest kan worden op de quantumcomputers die aan de TU Delft ontwikkeld worden.

'Stefano's MSc-project is indrukwekkend met het oog op de inventiviteit en de breedte van de kennis die hij heeft toegepast in de ontwikkeling van nieuwe quantumalgoritmen. Des te meer omdat hij tijdens het hele project slechts minimale supervisie nodig had, en zelfstandig tot veel van de ideeën kwam die in deze scriptie gepresenteerd worden' schreef theoretisch natuurkundige Carlo Beenakker in zijn voordracht.

Summa cum Laude

De prijs is genoemd naar Polla's beroemde Leidse voorganger Hendrik Antoon Lorentz. Polla haalde een tamelijk unieke 10 als eindcijfer voor zijn afstudeerproject, terwijl hij gemiddeld een 9,53 stond op alle vakken. Daamee is hij 'Summa Cum Laude' afgestudeerd.

De prijs is een van de Jong-Talent-prijzen die het wetenschappelijke genootschap KHMW uitreikt. Eerder won  Polla al de Hendrik Casimir-prijs. Polla gaat aan de slag als promovendus aan de Casimir Research School.