Recordaantal Leidse studenten krijgt Jong Talent Prijzen

Maar liefst twaalf studenten van de Universiteit Leiden hebben een Jong Talent Prijs ontvangen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem, een record. Tijdens de feestelijke ceremonie op 25 november kregen vijf masterstudenten een Jong Talent Afstudeerprijs voor hun scriptie en zeven eerstejaarsstudenten de Jong Talent Aanmoedigingsprijs.

Afstudeerprijs

De Afstudeerprijs wordt uitgereikt aan masterstudenten voor hun afstudeerscriptie. Belangrijke criteria voor deze prijs zijn het innovatieve karakter van het onderzoek, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij. De volgende Leidse studenten hebben een Afstudeerprijs ontvangen:

• Julia Lopez Delgado – East-West Seed Afstudeerprijs voor Plantenwetenschappen (5.000 euro)
    Julia is afgestudeerd in de biologie en krijgt de prijs voor haar scriptie ‘History or demography? Determining the drivers of genetic variation in North American plants’
  • Joost Wardenier – De Zeeuw-Van Dishoeck Afstudeerprijs voor Sterrenkunde (3.000 euro)
    Joost is afgestudeerd in de sterrenkunde en ontvangt de prijs voor zijn scriptie ‘Holograms on Hawaii: A Holographic Aperture Mask for Keck OSIRIS’. De prijs is opgericht door Leidse hoogleraren Ewine van Dishoeck en Tim de Zeeuw.
  • Stefano Polla – Lorentz Afstudeerprijs voor Theoretische Natuurkunde van 3.000 euro
    Stefano is afgestudeerd in de natuurkunde en krijgt de prijs voor zijn scriptie ‘Quantum Digital Cooling’
  • Mandy Meijer – Pfizer Prijs voor Life Sciences (3e prijs, 1.000 euro)
    Many rondde de studie Biomedical Sciences af en ontving de prijs voor haar scriptie ‘Identification of Molecular Correlates Underlying Stress Resilience’
  • Max Trauernicht – Pfizer Prijs voor Life Sciences (1e prijs, 3.000 euro)
    Max rondde de studie Biomedical Sciences af en ontving de prijs voor zijn scriptie ‘Perturbing chromatin to study the DNA double-strand break repair pathway choice’. Tijdens de uitreikingsceremonie presenteerde Max de resultaten van zijn scriptie.
Mandy Meijer en Max Trauernicht

Aanmoedigingsprijs

Zeven Leidse studenten kregen een Jong Talent aanmoedigingsprijs van 500 euro, een prijs speciaal voor eerstejaarsstudenten. Zij ontvingen de prijs voor de beste studieresultaten op hun vakgebied in het eerste studiejaar.

• Rose Vossen, Prijs Chemical Conversion
  • Daan van Valkengoed, Prijs Farmacie of (bio)farmaceutische wetenschappen
  • Suze van Brummelen, Prijs Biologie
  • Samuel Tiersma, Prijs Wiskunde en technische wiskunde