Prestigieuze onderscheiding voor Paul Nieuwbeerta

Hoogleraar Criminologie Paul Nieuwbeerta is onderscheiden met de Sellin-Glueck Award, de hoogste onderscheiding van The American Society of Criminology (ASC) voor niet-Amerikaanse wetenschappers.

De prestigieuze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan vooraanstaande onderzoekers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de internationale criminologie.

Nieuwbeerta krijgt de belangrijke onderscheiding voor zijn internationale onderzoek naar criminele carrières en de invloed van strafrechtelijke sancties. Hij bestudeert de invloed van belangrijke levensloopgebeurtenissen, zoals trouwen, scheiden, werkloos worden en verhuizen, op crimineel gedrag en de bedoelde en onbedoelde gevolgen van gevangenisstraf.

Paul Nieuwbeerta met de Sellin-Glueck Award

Nieuwbeerta krijgt de Sellin-Glueck Award mede voor zijn rol als initiator en projectleider van meerdere langlopende en grootschalige criminologische onderzoeksprojecten. Deze projecten omvatten onder andere de Life in Custody Study, het Prison Project en de Criminal Career and Life Course Study.

De Sellin-Glueck Awards zijn op 13 november jl. uitgereikt tijdens het jaarlijks congres van de ASC in San Francisco.